Jos ajoneuvoveron jättää maksamatta, joutuu ajoneuvo käyttökieltoon ja poliisi vie siitä kohdattaessa kilvet kuskin matkan jatkuessa kävellen. Sen sijaan tällä hetkellä ajoneuvoa ei voida määrätä käyttökieltoon, jos lakisääteinen liikennevakuutus on laiminlyöty tai jätetty ottamatta. Laskun laiminlyönneistä maksavat rehelliset vakuutusasiakkaat.
Lain mukaan jokaisella ajoneuvolla on oltava lakisääteinen liikennevakuutus. Siitä korvataan vahingon sattuessa vastapuolen kärsimät vahingot ja kaikkien osapuolten henkilövahingot. Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta voi kuitenkin luistaa: jos vakuutuksen jättää ottamatta tai maksut maksamatta, voi ajokilla nykyisen lain mukaan edelleen huristella pitkin maailmaa. Jos poliisi tapaa tiellä vakuuttamattoman ajoneuvon, ei matkantekoa voi pysäyttää.
”Tässä on kyse oikeudenmukaisuudesta. Onko oikein, että vakuuttamattomalla ajoneuvolla voidaan ajella pitkin poikin ja vahingon sattuessa kustannukset menevät muiden vakuutuksenottajien maksettavaksi”, kuvailee tilannetta Finanssialan Keskusliiton johtava lakimies Pia Santavirta.
Unohduksia ja hunsvotteja
Vakuuttamattomien ajokkien riskialttius tien päällä on lisäksi suuri, sillä usein pakollisten maksujen laiminlyönti on yhteydessä muihin elämänhallinnan ongelmiin.
Mikäli liikennevakuutus on jo myönnetty, eikä maksuja makseta, maksaa vakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö liikennevahingon sattuessa korvauksia. Viime vuonna vakuutusyhtiöiden luottotappiot liikennevakuutuksista olivat 7,6 miljoona euroa ja vuotta aiemmin 10,4 miljoonaa euroa.
Mikäli taas vakuutusta ei ole alun alkujaankaan otettu, ja vahinko sattuu, korvaukset maksaa Liikennevakuutuskeskus (LVK). Vakuutusyhtiöt maksavat Liikennevakuutuskeskuksen kulut yhdessä. Korvauspäällikkö Antti Tuulensuu LVK:sta kertoo, että viime vuonna vakuuttamattomista ajoneuvoista aiheutui LVK:lle noin neljän miljoonan euron korvausmeno.
”Vakuuttamattomien ajoneuvojen vahinkoja on vuodessa sellaiset 600–700 kappaletta. Siellä on hyvin monenlaista vahinkoa: on pieniä peltikolareita mutta myös raskaita henkilövahinkoja, joista aiheutuu suuria kuluja”, Tuulensuu kertoo.
LVK saa vuosittain tietoonsa peräti 50 000 ajoneuvoa, jossa vakuutusta ei ole otettu lainkaan. ”Osa näistä on sellaisia, joissa vakuutuksen ottaminen hieman viivästyy. Eli kun tehdään vaikka autokauppa, on uudella omistajalla seitsemän päivää aikaa ottaa vakuutus. Silloin asiasta lähtee ilmoitus, ja moni maksaa sen saatuaan. Mutta sitten on näitä pitkäaikaisia, niitä, jotka eivät aiokaan maksaa”, Tuulensuu sanoo.
Ajoneuvon käyttökielto olisi vakuutusalan mielestä selvä viesti siitä, että vakuuttamattomalla ajoneuvolla ei saa ajaa liikenteessä.