Tulevaisuuden äänekäs asiointi, pankkiveli ja tekoälyassistentti – FinanssiAkatemian hackathonin uudet innovaatiot

Hackathonin voiton vei tänä vuonna ryhmä, jonka ratkaisu oli nimetty Tulevaisuuden äänekkääksi asioinniksi.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua, kun noin 70 opiskelijaa eri puolilta Suomea saapui kisaamaan vuoden 2024 hackathonin voitosta. Generatiivinen tekoäly finanssialalla -teema luotasi tulevaisuuteen, mikä näkyi niin päivän puheenvuoroissa, kohtaamisissa kuin opiskelijoiden ratkaisuehdotuksissa.

Hackathon on erinomainen tilaisuus alan opiskelijoille ja FinanssiAkatemian oppilaitos- ja työnantajajäsenille kohdata ja vaihtaa näkemyksiä sekä verkostoitua. Päivän anti ei jää kuitenkaan siihen. Itse kisa oli korkeatasoinen, ja moni ratkaisuehdotus oli sellainen, että ne voisi viedä käytäntöön lähes sellaisenaan.

”Olimme tuomaristossa iloisesti yllättyneitä siitä, miten hienosti opiskelijat suoriutuivat haasteista ja osasivat vastata tehtäväantoihin. Etukäteen oli tiedossa, että teema ei ole helpoimmasta päästä ja olemme kaikki tässä samalla viivalla uuden edessä”, totesi tuomariston puheenjohtajana toiminut FA:n kehitysjohtaja Katja Repo.

Haastetehtäviä ratkomaan oli kutsuttu FinanssiAkatemiaan kuuluvien oppilaitosten opiskelijoita. Tänä vuonna osallistujat olivat seuraavista oppilaitoksista: Business College Helsinki, Keuda, Haaga-Helia, Perho Liiketalousopisto, Turun Ammattikorkeakoulu ja Vaasan yliopisto.

Kolme eri haastetta, keskiössä tekoäly

Hackathonissa opiskelijat jaettiin kahdeksaan pienryhmään, joista jokainen antoi ratkaisuehdotuksen yhteen haastetehtävään.

Haastetehtävät oli muotoiltu kolmen teeman pohjalta: finanssialan palveluiden kehittäminen, generatiivisen tekoälyn vaikutus turvallisuuteen finanssialalla ja nuorten talousosaamisen kehittäminen.

Konkreettiset haastetehtävät olivat seuraavat:

  1. Suunnitelkaa konkreettinen ratkaisu (esim. sovellus, palvelu, toiminto tai käytäntö), jossa generatiivista tekoälyä on hyödynnetty pankki- tai vakuutusalan palvelun räätälöimiseen käyttäjälähtöisesti kohderyhmän mukaan. Valitkaa yksi kohderyhmä seuraavista: opiskelijat, kevytyrittäjät, maahanmuuttajat, eläkeläiset, vammaiset henkilöt.
  2. Suunnitelkaa nuorille (alle 25-vuotiaille) kohdistettu kampanja, joka lisää tietoisuutta generatiivisen tekoälyn mahdollistamista huijaustapauksista finanssialalla ja niihin varautumisesta.​
  3. Suunnitelkaa nuorille (alle 25-vuotiaat) suunnattu pelillinen palvelu (työnimenä AI-assistentti), joka hyödyntää generatiivista tekoälyä talousosaamisen kehittämisessä ja tekee oman talouden hallinnasta helpommin lähestyttävää.​

Voittajan valinta oli vaikea, mutta yksimielinen

Kuten tuomaristoa edustanut Repo totesi voittajaa julkistaessa, ratkaisuehdotusten taso oli korkea. Moni ehdotus oli sellainen, että ne voisi viedä käytäntöön lähes sellaisenaan. Joukossa oli muun muassa opiskelijoille luotu Pankkiveli eli henkilökohtaisen talouden avustajapalvelu, Personal Ai Money Assistant PAIMA – sovellus ja alle 25-vuotiaille suunnattu Tunnistatko huijausviestin? -peli.

Ykkössijan vei tänä vuonna ryhmä, jonka tehtävä liittyi finanssialan palveluiden kehittämiseen. Ratkaisu oli nimetty otsikolla: ”Tulevaisuuden äänekäs asiointi”.

Kyse on tekoälypohjaisesta verkkopankin lisäpalvelusta, jonka avulla verkkopankkitoimintoja on mahdollista ohjata äänen avulla. Palvelu tarjoaa ratkaisun ikäihmisten helppoon ja tehokkaaseen verkkopankkiasiointiin. Ääniohjaus opastaa käyttäjää, ja palvelussa voisi ääniohjauksen avulla maksaa muun muassa laskuja, tarkistaa saldon sekä tehdä tilisiirtoja.

Repo myöntää, että voittajan valinta ei ollut helppo, mutta lopulta tuomaristo oli yksimielinen.

”Voittajajoukkueen kohdalla meitä miellytti rohkeasti valittu kohderyhmä ja äänen käyttö, joka on Suomessa vasta tuloillaan. Ratkaisu toi uusia avauksia ja myös inhimillisti toimialaa. Myös riskejä oli pohdittu ansiokkaasti”, Repo kuvaa.

Ikäihmisten parempi palvelu on tulevaisuuden haaste 

Voittajajoukkueessa mukana ollut Perhon liiketalousopistossa merkonomiksi opiskeleva Tuovi Tuovinen kertoo miettineensä usein ikääntyvien ja muiden erityisryhmien pankkipalveluita.

”Autan lähes 90-vuotiasta äitiäni pankkiasioissa. Äidilläni on nivelrikko ja jo erilaiset klikkaukset verkkopankissa aiheuttavat hänelle ongelmia”, Tuovinen kertoo.

Ikäihmisten pankki- ja vakuutuspalveluiden kehittäminen on todellinen tulevaisuuden haaste. On arvioitu, että joka neljäs suomalainen on yli 65-vuotias vuonna 2030.

”Ryhmässämme jokaisella oli heti oma tehtävä ja jokainen sai hyödyntää omaa vahvuuttaan. Tämä on sitä, mitä ryhmätyössä arvostan suuresti. Kiitos suurenmoiselle tiimille, me teimme tämän yhdessä”, Tuovinen toteaa.

Hackathon on FinanssiAkatemiaan kuuluvien Finanssiala ry:n jäsenyhtiöiden sekä alan oppilaitosten yhteistapahtuma. Hackathon 2024 järjestettiin 3. lokakuutta työeläkeyhtiö Varman tiloissa Salmisaarenrannassa.

Tapahtumaa olivat tänä vuonna toteuttamassa Finanssiala ry:n jäsenyhtiöistä Työeläkeyhtiö Elo, Fennia, LähiTapiola, Nordea, S-Pankki, POP Pankki ja Varma sekä oppilaitosedustajista Business College Helsinki, Perho Liiketalousopisto ja Vaasan yliopisto.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan

Vaikuttaminen

Katja Repo

Kehitysjohtaja