- Finanssiala ry (FA), Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto (DVV) järjestävät kesän SuomiAreenassa paneelikeskustelun ”Lesket ja orvot byrokratian kourissa”.
- Keskustelutilaisuuden juontaa toimittaja-somevaikuttaja Merja Mähkä.
- Panelisteina toimivat johtava asiantuntija Teija Kaarlela (FA), ylijohtaja Pekka Rehn (DVV), ylijohtaja Saku Airosmaa (Verohallinto) sekä Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä.
- Paneelikeskustelu järjestetään Raatihuoneenpuiston lavalla torstaina 27.6. klo 14–14.45.
Kun sielu taivaaseen vilahtaa – tiedot järjestelmään kilahtaa. Tai näin sen ainakin luulisi olevan. Tosiasiassa juuri mikään asia ei tapahdu automaattisesti, vaan läheisen kuolema syöksee omaiset lomakerumbaan. Kuolleen lähiomainen joutuu taistelemaan valtavan, vanhanaikaisen ja monimutkaisen byrokratiaviidakon läpi ennen kuin kaikki kuoleman jälkeen hoidettavat asiat on saatu kunnialla maaliin. Tämä kaikki on tehtävä keskellä loputonta surua. Tule kuulemaan, millaisia ratkaisuja ongelmaan on mahdollista löytää!
Finanssiala ry (FA), Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto (DVV) järjestävät kesän SuomiAreenassa paneelikeskustelun, jossa etsitään ratkaisuja kuolinpesän asioiden vaivattomampaan hoitoon. Tällä hetkellä läheisen kuolema syöksee omaiset paperilomakerumbaan, sillä juuri mikään asia ei tapahdu automaattisesti tai sähköisesti. Kuolleen lähiomainen joutuu taistelemaan valtavan, vanhanaikaisen ja monimutkaisen byrokratiaviidakon läpi ennen kuin kaikki kuoleman jälkeen hoidettavat asiat on saatu kunnialla maaliin.
”Tällä hetkellä kuolinpesän asioiden hoito on varsin monimutkainen prosessi, jota pyöritetään pitkälti paperisesti. Tilaisuuden järjestäjien yhteinen tavoite on, että läheisen kuolemaan liittyvää byrokraattista taakkaa saataisiin kevennettyä ja läheisen kuoleman jälkeiset asiat voisi hoitaa halutessaan mahdollisimman pitkälti automaationa ja digitaalisesti”, FA:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela selventää.
DVV, Verohallinto ja Finanssiala kutsuivat koolle niin sanotun kuoleman ekosysteemin ensimmäisiä kertoja jo yli viisi vuotta sitten ja alkoivat edistää asiaa. Digitaalisen palvelun visiointiin ja suunnitteluun on osallistunut näiden kolmen organisaation lisäksi muun muassa pankkeja, vakuutusyhtiöitä, laki- ja hautaustoimistoja sekä seurakuntia.
Kaarlelan mukaan nykyisen tilanteen ongelmallisuus on tunnistettu ja tiedostettu kiitettävästi. Myös poliittinen tahtotila asian korjaamiseksi on herännyt. Hallitusohjelmasta löytyy kirjaus kuolleen omaisen asioiden hoidon helpottamisesta ja asiaa edistämään on perustettu erillinen ohjelma, jonka tavoitteena on digitalisoida läheisen kuolemaan liittyviä palveluita ja helpottaa omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa.
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan
Janoatko lisää?
Tähän aiheeseen liittyviä uutisia ja kolumneja