Ihmisten käyttäytymisestä syntyy valtava määrä mitattavissa olevaa tietoa. Bonuskortit rekisteröivät ruokaostokset, kännykkäsovellukset mittaavat juostut matkat ja sosiaalisen median palvelut tallentavat kiinnostuksen kohteita. Vakuutusalalle saatavilla oleva tieto tuo mahdollisuuden kehittää kokonaan uudenlaisia palveluja – mutta ovatko ihmiset valmiita jakamaan tietonsa? Aiheeseen pureudutaan SuomiAreenalla Tuomas Enbusken talk show’ssa nimeltä Digi toi, digi vei.
Olisitko valmis jakamaan tiedot liikuntatottumuksistasi vakuutusyhtiön kanssa? Tai ajokäyttäytymisestäsi? Haluaisitko vastineeksi halvemman hinnan vai saisiko esimerkiksi liikuntatottumusten jakamisen mukana tuleva virtuaalinen, terveempiin elämäntapoihin kannustava ja omaa terveyttäsi tarkkaileva ohjelma sinut vakuuttuneeksi tietojen jakamisen hyödyistä?
Mitä lukiolaisten Talousguru Maija Löyskä on mieltä asiakastietojen käyttämisestä? Löyskä on paikalla myös SuomiAreenalla ja toimii FK:n keskustelun kommentaattorina.
Ilmarisen asiakaskokemuksesta ja yrityskulttuurista vastaava kehitysjohtaja Pekka Puustinen uskoo, että molempia tarvitaan. Mitä tarkemmin vakuutusyhtiö tietää, miten vakuutettava ihminen käyttäytyy, sen paremmin vakuutusyhtiö voi antaa neuvoja joilla ikävät tapahtumat vältetään. Sama toimintalogiikka toimii myös vaikkapa kotivakuuttamisessa tai teollisuuden vakuuttamisessa.
”Itse asiassa koko vakuutusala on muuttumassa – ja osittain jo muuttunut – korvauksen maksamisesta riskien ennaltaehkäisyn alaksi. Tämä on ihan uudenlainen rooli, jonka esineiden internet ja asiakastieto ovat mahdollistaneet”, Pekka Puustinen sanoo. Esineiden internetissä erilaiset laitteet ovat yhteydessä verkkoon ja lähettävät tietoja omasta tilastaan.
Isoveli valvoo – mutta vastuullisesti?
Vaikka tietonsa jakaminen vakuutusyhtiön kanssa halventaisi vakuutuksen hintaa ja toisi elämää helpottavia lisäpalveluja, monia ihmisiä epäilyttää antaa henkilökohtaisia tietojaan liikeyritysten käyttöön. Pekka Puustinen ymmärtää epäilyt, mutta kehottaa realismiin.
”Meillä ei enää todellisuudessa ole niin sanottua virtuaalista yksityisyyttä. Kaikki verkossa tapahtuva on jäljitettävissä. Oikeastaan ainoa tapa vähentää epäluottamusta on ymmärtää seuraava tärkeä moraalinen viesti: Asiakastieto on ensisijaisesti asiakkaan tietoa ja yrityksen tehtävä on jalostaa kerätty tieto asiakkaalle takaisin merkityksellisempänä ja arvokkaana niin, että asiakas hyötyy aidosti”, Puustinen toteaa.
Asiakkailta kerättävän big datan mahdollisuuksista käydään keskustelua FK:n järjestämässä Tuomas Enbuske talk show’ssa, jossa käsitellään digitalisaation tuomia muutoksia. Big datasta keskustelemassa ovat Pekka Puustisen lisäksi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Carl Haglund ja itsensä mittaamiseen erikoistunut, Suomen mitatuimmaksi mieheksi tituleerattu Pekko Vehviläinen.
Tuomas Enbusken talk show Porin SuomiAreenalla Antinkatu 5:n lavalla tiistaina 12.7. klo 10 – 11.15. Paikalla on kahvitarjoilu.