Startup-yritykset ovat digitaalisen maailman airuita, ja finanssialan tulisi nähdä ne mahdollisina kumppaneina ja kirittäjinä uhkien sijaan. Näin voi kiteyttää Finanssiala ry:n (FA) toisen digiaamiaisen teeman.
Danske Bankin startup-yhteistyöstä vastaava Teppo Havo kannustaa finanssiyrityksiä yhteistyöhön startupien kuten fintech-yritysten kanssa. Havon mukaan isojen yritysten ja startupien ero on motivoija: startupit luovat uutta koska haluavat – esimerkiksi pankit luovat uutta, koska on pakko. Pelko on huono motivoija.
”Osallistuin seminaariin New Yorkissa, ja 85 prosenttia paikalla olleista fintecheistä oli kiinnostuneita tekemään tiivistä yhteistyötä finanssiyritysten kanssa. Parasta asiakaslähtöistä palvelua on, että itse haluaa tehdä jotakin.”
Finanssiala ry:n toisen digiaamiaisen teemana olivat asiakkaat ja palvelu. Alustajat ja panelistit pohtivat, mikä on finanssipalveluiden ydin, jos ihmiset eivät enää käy pankkikonttoreissa. Vanhustyön keskusliiton kehittämisjohtaja Teija Mankkinen linjaa, että tarve asiakaspalveluille ei ole katoamassa mihinkään. Tarpeiden muoto vain muuttuu.
”Esimerkiksi vanhusten tarpeista pitäisi tehdä jonkinlaista tutkimusta. On vaikeaa olla asiakaslähtöinen, jos ei tiedä, mitä asiakkaat tarvitsevat.”
Jos tulevaisuudessa suurin osa esimerkiksi pankkiasioinnista hoidetaan kotona, se luo taas uudenlaisia palvelutarpeita. Yhteistyö startupien kanssa voisi olla hedelmällistä esimerkiksi hoiva-asuntoja kehitettäessä.