Pyörävarkaudet kasvussa – tarvitaan kunnollisia pyörätelineitä

Kaupunkeihin ja kuntiin tarvitaan laadukkaita pyörätelineitä ja kunnollisia pyöräparkkeja. Asialliset pysäköintitelineet vähentäisivät jälleen kerran kohonnutta pyörävarkauksien lukumäärää. Jotta ihmisten ilmoille pysäköityjen pyörien varkauksia voidaan vähentää, on pyörä saatava rungostaan lukittua kiinteään telineeseen.

​Varastettujen polkupyörien määrä kasvoi viime vuoden aikana jälleen hienokseltaan vuoteen 2014 verrattuna. Maamme vakuutusyhtiöt maksoivat viime vuonna korvauksia noin 18 400 varastetusta polkupyörästä, kun vuotta aiemmin luku oli pyöreästi 17 200. Poliisin tietoon varkauksia tuli viime vuonna enemmän kuin mitä vakuutusyhtiöiden tietoon. Poliisille pyöriä ilmoitettiin varastetun noin 22 800 kappaletta.

Varkauksien vähentämisessä avainasemassa on pyörän lukitseminen kiinteän runkolukon lisäksi kunnollisella kaarilukolla rungosta kiinteään esineeseen. Tähän ei valitettavasti aina ole mahdollisuuksia.

”Kaupunkien ja kuntien keskustojen suunnittelijoilla on oma vastuunsa pyöräilyn edistämisessä. Polkupyörät vaativat turvallisia ja hyvin saatavilla olevia pyöräparkkeja siinä missä autotkin. Jos kunnollista pyörätelinettä ei ole saatavilla, jää pyörä usein lukitsematta mihinkään kiinteään esineeseen”, sanoo Finanssialan Keskusliiton turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

”Pyöräily on kasvava tapa liikkua, ja sille on luotava turvalliset edellytykset. Yksi osa sitä on kunnolliset pysäköintiratkaisut.”

Vanhat telineet joutavat romukoppaan

Pyörien lukituspaikkoja on oltava ripoteltuna useita pitkin kaupunkikuvaa ja kylien keskustoja, jotta niistä saataisiin vastaava hyöty. Hyvä pyöräteline ei väännä pyörän vanteita tai vahingoita muita herkkiä osia kuten vaihtajia, on riittävän tilava, jotta telinettä tulee käytettyä ja lisäksi teline on helppokäyttöinen.

”Siirrettävät, teräksestä hitsatut telineet, joihin pujotetaan eturengas, ovat aikansa eläneitä keksintöjä. Siihen pyörää ei voi lukita rungostaan, vaan etupyörä jää telineeseen ja arvokas runko lähtee matkaan. Lisäksi ne ovat ahtaita ja vääntävät etuvanteita piloille” Aku Pänkäläinen kritisoi.

Vakuutusyhtiöt eivät erikseen pidä listaa polkupyörän lukoista, jotka ovat hyväksyttyjä. Yhtiölle riittää, että pyörä on lukittu. Paras lukko on kuitenkin kova kaarilukko, jolla rungon saa kiinni telineeseen. Finanssialan Keskusliitto ylläpitää listaa murtotestatuista polkupyöränlukoista.

”Lukitsemisesta kaikki lähtee. Jos kuitenkin käy huono tuuri ja pyörä lähtee pitkäkyntisen mukaan, voi takaisinsaannin mahdollisuuksia kasvattaa valokuvaamalla pyöränsä ja siinä olevat tunnistetiedot varmuuden varalta. Kuvan avulla poliisin on helpompi palauttaa löytynyt pyörä omistajalleen – jahka vielä kuvat säilyvät tallessa”, Pänkäläinen toteaa.

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat