- FASTER-direktiivin tavoitteena on yhtenäistää ja nopeuttaa lähdeverojen palautusprosesseja EU:n sisällä ja estää lähdeverojen palautuksiin liittyviä väärinkäytöksiä. Direktiivillä pyritään helpottamaan rajat ylittävää sijoitustoimintaa EU:ssa.
- Tehokas lähdeverotus helpottaisi viranomaisten, sijoittajien ja arvopaperien säilyttäjien, kuten pankkien, työtä.
- FASTER-direktiivi on tarpeellinen, mutta uhkana on, että lähdeveromenettelyjen harmonisointi jää puolitiehen, jolloin lopputuloksena on tarpeettoman monimutkainen ja hallinnollisesti raskas kokonaisuus.
FASTER-direktiivi on osa pääomamarkkinaunionia ja sen tarkoituksena on houkutella lisää investointeja EU:hun. Pääomamarkkinaunioni koostuu lukuisista yksittäisistä lainsäädäntöhankkeista, joiden tarkoitus on harmonisoida pääomamarkkinoiden sääntelyä, houkutella yksityisiä investointeja EU:n jäsenvaltioihin sekä mahdollistaa unionin sijoituspotentiaalin tehokkaampi hyödyntäminen.
FASTER-direktiivillä tähdätään lähdeveromenettelyjen tehostamiseen EU:ssa sekä käytäntöjen selkeyttämiseen rajat ylittäville sijoittajille, jäsenmaiden veroviranomaisille ja arvopaperien säilyttäjille. Arvopaperien säilyttäjiin lukeutuvat esimerkiksi pankit ja sijoituspalveluyritykset. Direktiivi koskee julkisen kaupankäynnin kohteena olevista osakkeista saatavia osinkoja ja joukkovelkakirjalainoista maksettavia korkoja.
EU:n jäsenvaltiot pääsivät sopimukseen FASTER-direktiivistä toukokuussa 2024. Finanssiala ry (FA) vetoaa yhdessä Ruotsin ja Tanskan sisarjärjestöjensä kanssa sekä komissioon että Suomen, Ruotsin ja Tanskan valtiovarainministeriöihin direktiivin huolellisen loppuun saattamisen puolesta. Pohjoismainen finanssisektori haluaa tarjota suosituksia FASTER-direktiivin laadukkaan toteuttamisen varmistamiseksi.
”Pohjoismainen finanssisektori kantaa huolta etenkin direktiivin mutkikkuudesta ja siitä, että sitä ei saada EU:ssa voimaan riittävän harmonisoituna. Pelkona on, että direktiivi voisi kuormittaa entisestään arvopaperien säilyttäjiä ja veroviranomaisia, jolloin se tekisi prosesseista lähinnä nykyistä raskaampia”, varoittaa FA:n johtava veroasiantuntija Marja Blomqvist.
Harmonisointipyrkimykset on otettava vakavasti
Pohjoismainen finanssiala painottaa lähdeveromenettelyjen harmonisoinnin tärkeyttä direktiivin tehon maksimoimiseksi. Lähdeverotuksen harmonisointi on tärkeä ja odotettu toimenpide, ja hyvin toteutettuna FASTER yksinkertaistaa lähdeverotusprosesseja sijoittajille, verohallinnoille ja alan toimijoille. Toukokuussa saavutettuun sopuun liittyy kuitenkin mahdollisia sudenkuoppia.
”Toukokuun neuvottelutulos sallii jäsenvaltioiden tehdä laajoja poikkeuksia lähdeveron alennettujen verokantojen soveltamisesta tai takaisinperinnästä. Tämä on ristiriidassa harmonisointitavoitteiden kanssa”, Blomqvist avaa.
Finanssialan toimijoiden näkökulmasta harmonisoimisen tarpeessa ovat myös direktiiviin liittyvät raportointivaatimukset. Niihin on syytä kiinnittää erityisen tarkkaa huomiota.
”FASTER-direktiivin raportointivaatimuksia pidetään kuormittavina, ja alan kannalta tärkeää olisi saada täysin yhdenmukaistetut raportointistandardit ilman maakohtaisia vaihteluita”, Blomqvist linjaa.
Direktiivissä säädetään myös due diligence -prosesseista. Due diligence -käsite tarkoittaa kohtuullisia toimenpiteitä, joita henkilö tai organisaatio suorittaa täyttääkseen lakisääteiset vaatimukset, erityisesti osto- tai myyntitilanteissa. Due diligence-prosessien yhtenäistäminen ja selkeä tosiasiallisen edunsaajan määritelmä ovat välttämättömiä direktiivin tarkoituksenmukaisuuden kannalta.
”Due diligence -vaatimusten tulisi perustua selkeään ja standardoituun prosessiin. Sertifioitujen rahoituslaitosten tulee olla yksiselitteisesti perillä niistä toimenpiteistä, joita vaaditaan esimerkiksi arvopaperien rekisteröityjen omistajien antamien tietojen tarkistamiseksi”, Blomqvist evästää.
Blomqvist lisää, että komission tulee määritellä selkeästi myös toimijoilta vaadittavien tarkastusten tiheys sekä tiedot, joiden perusteella heidän odotetaan suorittavan tarkistuksia.
”Pohjoismainen finanssisektori toivottaa kuitenkin FASTER-direktiivin tervetulleeksi ja näkee siinä merkittävää potentiaalia yksinkertaistaa ja erityisesti nopeuttaa lähdeveroprosesseja koko EU:ssa”, Blomqvist päättää.
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan
Janoatko lisää?
Tähän aiheeseen liittyviä uutisia ja kolumneja