”Yhteiskunnallinen keskustelu on täynnä dystopiapuhetta: maailmanloppu tulee, työt loppuu, kaikki loppuu, turha on mitään enää yrittää. Yhteiskunnan ja päättäjien tehtävä olisi luoda tunnelma, jossa voi luottaa tulevaan”, jyrähti SDP:n kansanedustaja Pilvi Torsti keskustelussa koulutuksen ja työn tulevaisuudesta.
Torsti osallistui poliitikkobattleen Finanssiakatemian gaalassa Helsingissä yhdessä Ville Niinistön (vihr.), Raija Vahasalon (kok.), ja Ulla Parviaisen (kesk.) kanssa. Poliitikot väittelivät siitä, miten suomalaisten koulutusta pitäisi kehittää työn muutoksen ja digitalisaation myötä.
Torstin mukaan finanssisektori on loistava esimerkki toimialasta, johon on hyvin todennäköisesti tulossa pian todella nopea muutos. Tästä huolimatta ala katsoo eteenpäin ja suhtautuu esimerkiksi digitalisaation aiheuttamiin muutoksiin mahdollisuuksina. Torstin pääpointti onkin, että tulevaisuutta pitää syleillä.
”Pelko pois! Kyllä jumankauta me pärjätään!”
Poliitikkobattleen osallistuivat Raija Vahasalo, Ulla Parviainen, Pilvi Torsti ja Ville Niinistö
Osaamista vai tutkintoja?
Tuijottaminen vain tutkintopapereihin tai kurssisuorituksiin on vanhanaikaista. Keskeistä kuitenkin on, mitä osaa. Raija Vahasalo muistutti, että yksilölliset opintopolut ovat kriittisiä myös opiskelumotivaation kannalta.
”Katsotaan opiskelijan näkökulmasta, mitä osaat ja mitä pitää vielä oppia.”
Opintoja vauhdittava asia voi olla esimerkiksi alan työpaikassa työskentely. Onko sitten järkevää, että kymmenen vuotta alan hommia tehnyt joutuu todistamaan osaamisensa istumalla tuntikausia luennoilla? Osaamisen mittaaminen on kuitenkin kurssisuorituksia hankalammin mitattavissa.
”Työn tekemisen aikana kertynyt tieto pitää saada paremmin taltioitua ja portfolioitua. Miten nämä asiat ja myös opiskelijat sitten saadaan eri oppilaitoksissa yhdenvertaisiksi? Se onkin vaikeampi kysymys”, maalaili Ulla Parviainen.
Ville Niinistö ehdotti, että oppilaitos tai ala saa itse määrittää, mikä lasketaan opintosuoritukseksi.
”Ylhäältä päin pitäisi luoda sellainen kulttuuri, että hyväksytään opintoja vauhdittavia asioita. Opiskelija voi vaikka kirjoittaa osaamisensa pohjalta esseen, jonka perusteella sitten määritetään, että mitä se vastaa.”