”En aiemmin ollut ajatellut yrittäjyyttä lainkaan. Mutta kun pelasimme tätä luokan kanssa, niin oli se niin jännää, että taidan harkita uudestaan”, sanoi vantaalainen 9-luokkalainen Lotta Joenpolvi Nordean Yrityskylän avajaisissa. Nordean Vallilan pääkonttorille avatussa 9-luokkalaisille suunnatussa Yrityskylässä opitaan yrityksen johtamista koko luokan voimin pelattavassa pelissä.
Yrityskylä on Taloudellisen tiedotustoimiston luoma konsepti, jossa alakoulun 6-luokkalaiset ja yläkoulun 9-luokkalaiset voivat oppia opetussuunnitelman mukaisesti yhteiskunnasta ja siinä toimimisesta. Yläkoulun Yrityskylä toimii jatkumona alakoulun Yrityskylälle. Konsepti koostuu opettajien koulutuksesta, oppitunneista ja vierailusta konkreettisessa Yrityskylä-nimisessä oppimisympäristössä, jollainen on juuri avattu Nordea Campukselle Vallilaan.
”Vähän toista kuin kirjoista lukeminen”
”Onhan tämä nyt vähän toista kuin että lukee käsitteitä kirjasta”, Lotta Joenpolvi Länsimäen koulusta summasi kokemustaan. Hän on ollut oman luokkansa kanssa Nordean Yrityskylä-oppimisympäristössä pelaamassa peliä, jossa luokan jäsenet muodostavat keskuudestaan muita vastaan kilpailevia tiimejä. Jokainen tiimi on yrityksen johtoryhmä, jonka on luotsattava yritys läpi neljän puolituntia kestävän kvartaalin.
Joenpolven luokkakaveri Emmi Rinne ei vielä ollut päässyt pelaamaan peliä. ”Kaikki kaverit, ketkä sitä ovat pelanneet, ovat olleet tosi innoissaan.” Eikä ihme.
Nordean Yrityskylän avajaisissa järjestetyssä yhden kvartaalin mittaisessa näytöspelissä tiimipöydissä kävi mahdoton kuhina ja sätinä, kun pädeiltä hoidettiin virtuaalilaseja kauppaavan yrityksen myyntiä, mainetta ja henkilöstöä ja laskettiin tuotteiden katteita. Välillä käytiin myyntireissulla Saksassa, eli viereisessä huoneessa, tai neuvottelemassa kulman takana pankissa.
Joenpolven tiimi haastoi kvartaalin pelissä kaksi Nordean kokeneista pankkiketuista koostunutta tiimiä. Puolen tunnin tuoksinan jälkeen voittaja oli selvillä: Joenpolven joukkue oli liikevoitolla mitattuna lähes tasoissa toisen kokeneista pankkilaisista koostuneen joukkueen kanssa. Pankkilaiset kuitenkin veivät täpärästi voiton yrityksen paremman maineen ansiosta.
Taloudellisen tiedotustoimiston vuonna 2009 luoma Yrityskylä-konsepti on palkittu maailman parhaana koulutusinnovaationa.