Pankkien ja vakuutusyhtiöiden asiakkaat haluaisivat henkilökohtaista pankki- ja vakuutuspalvelua laajemmin kuin vain perinteisenä virka-aikana. Erityisesti palvelulle olisi tarvetta kello 16–18 ja jonkin verran myös kello 18–20 ja lisäksi viikonloppuisin.
Yli 90 prosenttia henkilökohtaista pankkipalvelua haluavista haluaa saada sitä arkisin, 27 prosenttia lauantaisin ja 14 prosenttia sunnuntaisin. Viikonloppuisin tarjottavista palveluista ollaan keskimääräistä kiinnostuneempia työssäkäyvien sekä perheellisten keskuudessa. Kello 16 jälkeen tarjottavat palvelut taas houkuttelevat keskimääräistä enemmän pääkaupunkiseudulla.
”Viikonloppuisin moni pääsee sujuvammin tapaamiseen ja erityisesti pariskuntien on helpompi löytää yhteinen aika pankkiasioiden hoitamiselle. Asiakkaat myös arvostavat erityisesti asuntolainaneuvotteluissa ja säästämisen asioissa mahdollisuutta keskustella rauhassa. Tämä onnistuu erinomaisesti viikonloppuisin, kun monella on enemmän aikaa kuin arkisin ja ilmapiiri muodostuu jo sitä kautta kiireettömäksi”, sanoo Finanssiala ry:n työmarkkinatoimikunnan puheenjohtaja Sini Kivekäs. Kivekäs työskentelee Nordean henkilöstöjohtajana.
Viikonlopputyön lisääminen onkin yksi pankkien ja vakuutusyhtiöiden keskeisistä tavoitteista syksyn neuvottelukierroksella. Netissä toimivat kaupat, vähittäiskauppa aukiolouudistuksineen ja jopa julkinen terveydenhuolto ovat jo näyttäneet mallia palvelemisessa.
”Moni muu toimiala on määrittänyt palvelujen saatavuudelle aivan uudet raamit, joita kohti finanssialankin tulee edetä”, Kivekäs summaa.