Kansalaisten suhtautuminen pankkeihin ei ole mairittelevalla tasolla, ilmenee Nooa Säästöpankin teettämästä tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan 86 prosenttia suomalaisista kokee, että pankkipalvelu on pääasiassa rahastusta. 79 prosentin mielestä pankit ajavat vain omaa etuaan.
”Tässä on kyllä pankkialalla peiliin katsomisen paikka. Asiakaskokemus on nostettava palveluiden keskiöön,” sanoo Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.
Tutkimuksessa nousi erityisesti esiin väite pankkien kasvottomuudesta ja lakkautetut konttorit. Erityisen pettyneitä pankkeihin ovat pääkaupunkiseudun asukkaat: joka kolmas kokee konttoreiden sijaitsevan huonossa paikassa. Muualla näin kokee vain 18 prosenttia vastaajista.
”Digitalisaatio on tullut jäädäkseen, ja onneksi ajasta ja paikasta riippumattomaan palveluun panostetaan nykyään toimialalla paljon. Pitää kuitenkin muistaa pitää palvelut monipuolisina ja huomioida ihmisten erilaiset elämäntilanteet. Osa asiakkaista haluaa edelleen asioida myös kasvotusten,” Kauppi jatkaa.
YouGov Finlandin tekemään kyselytutkimukseen vastasi tammikuun alussa yli 1000 suomalaista. Virhemarginaali on 2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.