OP:n Ritakallio: “Finanssialalle on ykkösasia, että tekoälyä käytetään vastuullisesti ja läpinäkyvästi” 

Timo Ritakallio, OP Ryhmän pääjohtaja

Finanssiala kulkee tekoälykehityksen kärjessä, mistä sekä finanssialan yritysten asiakkaat että alan työntekijät tulevat korjaamaan merkittävät hyödyt. Näin kiteytti OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio Finanssiala ry:n (FA) toimittajien finanssiseminaarissa Tuusulassa.

”Ne toimijat, jotka pystyvät hyödyntämään toiminnassaan laajaa ja laadukasta datapohjaa turvallisesti, ovat tekoälymurroksen voittajia. Pankeilla ja vakuutusyhtiöillä tämä mahdollisuus nimenomaan on”, Ritakallio toteaa.  

Ritakallio näkee tekoälyn kehityksen ennen kaikkea kultaisena tilaisuutena. Tekoälyn kehityksessä tapahtuu ”ihmismäistymistä”, jonka myötä monet digitaaliset palvelut muuttuvat. Tekoälyn myötä voidaan tarjota entistä yksilöidympää palvelukokemusta asiakkaalle. Pankin mobiilisovellus ei ole välttämättä kaikille asiakkaille täysin sama, vaan jatkuvasti oppivan tekoälyn ansiosta eri palveluita voidaan räätälöidä ihmisille aiempaa yksilöidymmin.

Palvelut kuntoon vaikka rantatuolista käsin

”Asiakkaan kannalta on loistava uutinen, että digitaalinen palvelu tai mobiiliapplikaatio alkaa miettiä asiakkaan tarpeita”, Ritakallio visioi.

Vastaisuudessa tekoäly tulee asiakkaan avuksi aiempaa oma-aloitteisemmin. Jos esimerkiksi asiakkaan tililtä on maksu erääntymässä, mutta katetta puuttuu, tekoäly voi huomauttaa asiakkaalle asiasta etukäteen. Tai jos ulkomaanmatkalla maksukortin vuorokausikohtainen turvaraja uhkaa kolkuttaa, tekoäly voi lähettää asiakkaalle ilmoituksen. Pulman voi korjata hetkessä vaikka pariisilaisen kaupan kassajonossa. Kaikki perustuu siihen, että tekoäly hakee laajasta materiaalista tietoa, ja tekee hakemansa perusteella salamannopeasti analyysejä ja herätteitä.

Tekoälyn mahdollistamat palvelut muuttuvat yhä hienostuneemmiksi. Tekoäly voisi esimerkiksi tarjota markkinakehityksen ja käyttäjädatan perusteella oma-aloitteisesti sijoitusvinkkejä. Palvelut ovat asiakkaiden ulottuvilla paitsi yhä monipuolisemmin, myös sekä ajallisesti että maantieteellisesti kattavammin.

Rahoitus- ja vakuutusalan sisällä tekoälyn mahdollistamalla prosessien nopeutumisella on suuri vaikutus työn tuottavuuteen. Esimerkiksi vakuutusyhtiöissä vahinkodokumenttien käsittelyyn saadaan tekoälyn myötä aivan uusia tehoja. Tekoäly ei korvaa ihmistä, mutta asiakkaiden lisäksi tekoäly on avuksi myös henkilökunnalle. Tekoäly ei ole koskaan valmis, mutta olennaista on se, että tekoäly oppii jatkuvasti käytön myötä.

”Tekoäly ei opi uutta vuosi vuodelta, vaan kuukausi kuukaudelta”, Ritakallio kertoo.

Kehityksen kärjessä vastuullisuus korostuu

Suuri potentiaali ja suuri vastuu kulkevat käsikkäin. Tekoälyn hyödyntäminen vastuullisesti ja läpinäkyvästi on Ritakallion mukaan kaiken a ja o.  

Nopeisiin muutoksiin voi sisältyä suuria riskejä, sillä tekoälyn mahdollisuudet ovat myös rikollisten ulottuvilla ja esimerkiksi huijausyritykset ovat yhä kehittyneempiä.

Ritakallio korostaa, että rahoitus-ja vakuutusalan toimijat ovat panostaneet voimakkaasti digihuijausten ehkäisyyn ja asiakkaiden informoimiseen. Asiakkaille on myös kerrottava avoimesti, mihin asioihin rahoitus- ja vakuutusalan toimijat hyödyntävät tekoälyä.

Myös rahoitus- ja vakuutusalan henkilökuntaa koulutetaan tiiviisti tekoälyn vastuulliseen käyttöön. Työntekijät pidetään ajan tasalla sen suhteen, mistä kehityksessä on kysymys ja miten tekoälyä käytetään turvallisesti. OP on ottanut käyttöön tekoälyn käytön eettiset periaatteet jo vuonna 2018.

Tekoälyn tietoturvasta huolehtiminen on pankeille ja vakuutusyhtiöille äärimmäisen tärkeää, sillä vakavat tietoturvaloukkaukset voivat nakertaa yleistä luottamusta niin yhtiötä itseään kuin tekoälyn hyödyntämistä kohtaan. Kaikkien on oltava valppaana. Tietoturvaongelmat jollain toimialalla voi heijastua kaikkien alojen toimintaan. ”Finanssialalle on ykkösasia, että tekoälyä käytetään vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Uusien innovaatioiden kanssa pitää olla tarkkana, mutta ennen kaikkea pitää kokeilla. Kokeilu on tärkeää, sillä liika skeptisyys halvaannuttaa”, Ritakallio summaa.