Finanssialalla työskentelee ihmisiä kymmenissä, jopa sadoissa eri tehtävissä. Tittelit vaihtelevat sijoitusneuvojasta ohjelmistorobotiikan kehittäjään. Finanssiala ry:n talven teemakampanjan aiheena on työ finanssialalla. Kampanjan aikana uutisoimme ja kirjoitamme monipuolisesti työstä finanssialalla.
Kauppatieteen opiskelijat ovat pitäneet pankki- ja rahoitusalaa suosituimpana toimialana vuodesta toiseen, ja tradenomiopiskelijat rankkaavat sen kakkoseksi. Kaupallinen koulutus onkin finanssialalla tyypillinen, jopa niin tyypillinen, että alan muut taiturit jäävät helposti huomiotta, vaikka heidän joukkonsa kasvaa hyvää vauhtia.
Finanssiala ry:n kehitysjohtaja Katja Repo näkee pankki-, rahoitus- ja vakuutusalojen osaamistarpeissa kaksi selvää suuntausta.
”Finanssiala on edelläkävijä digitaalisissa palveluissa, ja ala on tarjonnut jo pitkään erittäin kiinnostavia tehtäviä muun muassa asiakaskäyttäytymisen, data-analytiikan ja ohjelmistokehityksen osaajille. Samaan aikaan digikehitys muuttaa myös tuttuja työtehtäviä”, Repo sanoo.
Yhä vähemmän excelöintiä
Repo vakuuttaa, että finanssiala tarjoaa yhä vähemmän rutiininomaista excelöintiä ja lomakkeiden täyttämistä. Yhä useampi pääsee kehittymään syvä- tai moniosaajaksi.
”Kun esimerkiksi vakuutusyhtiön korvauspalvelussa chatbot-robotti hoitaa perusasiat automaattisesti, asiantuntijat voivat keskittyä merkityksellisempiin tehtäviin, kuten ihmisten kohtaamiseen ja syvällistä asiantuntemusta vaativiin tapauksiin.”
Kehityksen suunta tuli selvästi ilmi, kun Finanssiala ry selvitti finanssityön tekijöiltä, mitä taitoja he tarvitsevat töissään. Kärkeen nousivat itsensä johtaminen, vuorovaikutus sekä digitalisaatio.
Revon mukaan finanssialan yrityksissä on totuttu tukemaan jatkuvaa oppimista, koska ala on muuttunut jatkuvasti jo vuosikymmeniä ja lisäksi alaa koskeva sääntely vaatii toimintatapojen päivitystä. Uusia taitoja kysyvät myös alat, joille finanssialan yritykset ovat laajentuneet viime vuosina, kuten terveys- ja autonvuokrauspalvelut.
”Finanssialalla on oltava myös valppaana reagoimaan nopeasti, kun asiakkaiden tarpeet muuttuvat. Näin kävi esimerkiksi pandemian alussa, kun ihmiset tarvitsivat lyhennysvapaita lainoihinsa.”