Jos vakuutusyhtiö saisi tietoonsa liikuntatottumuksesi, päivittäiset ruokaostoksesi tai muuta henkilökohtaista tietoa, mitä vaatisit vastapalvelukseksi? Halvempia hintoja, apua oman terveyden ylläpitoon vai kenties näppäriä mobiilipalveluja? Nämä ovat merkittäviä kysymyksiä, kun tekniikan kehittyessä henkilökohtaisen tiedon määrä on yhä suurempi ja ottajia käsi ojossa useampi.
Rahalla vai palveluilla?
Tiedonkeruu elintavoista vastaa muuttuneeseen maailmaan. LähiTapiola Henkivakuutusyhtiön toimitusjohtaja Minna Kohmo on tiivistänyt muutoksen osuvasti: ”Kärjistäen voisi sanoa, että aiemmin suomalaisia uhkasivat erilaiset tartuntataudit, nykyään taas elämäntavat.” Vakuutusyhtiön näkökulmasta tiedonsaannin taustalla on yksinkertainen ajatus: mitä terveemmät elämäntavat vakuutetulla on, sitä pienempi riski hänellä on esimerkiksi sairastua. Toisaalta voitto on molemminpuolinen, sillä harva meistä tahtoo ehdoin tahdoin sairastua.Mutta mikä olisi riittävä vastine tiedonluovutuksesta? Olisitko siihen valmis tuntuvaa vakuutusmaksun hinnanalennusta vastaan?
Entäpä, jos seurannan mukana saisit oman treeniohjelman ja ehdotuksia siihen, mihin suuntaan harjoitteluasi kannattaisi seurantatietojen perusteella kehittää?
Finanssialan Keskusliiton varatoimitusjohtaja Esko Kivisaaren mukaan big data -analytiikan myötä ihmisten vakuuttaminen ottaa askeleen
kohti vanhan maailman suurteollisuuden vakuuttamista.
”Vakuutusyhtiö analysoi tarkasti riskit, ehdotti vahingonvaaraa vähentäviä toimia ja sitten itse vakuutussopimus ja sen hinta määräytyivät sen mukaan, mitä riskejä vielä jäi katettavaksi”, Kivisaari kertoo. ”Vakuutusyhtiö oli melkein enemmänkin turvallisuuskonsultti ja varsinainen vakuutus oli vain yksi elementti tätä kokonaisuutta.”
Miltä siis kuulostaisi, jos vakuutusyhtiö olisi oman elämäsi lifestyle-konsultti terveiden elämäntapojen osalta?