Pankkiasiakkaat ovat tottuneet antamaan pankin tarvitsemat tiedot tuloistaan ja menoistaan. Asiakas tietää, että pankin on selvitettävä hänen taloudellinen tilansa lainan saamiseksi. Pankkien esittämät kysymykset poliittisesta vaikutusvallasta tai kytköksistä Yhdysvaltoihin sen sijaan kummastuttavat asiakkaita. Kyselyjä niistä on tullut sekä pankeille, Finanssivalvontaan että Finanssialan Keskusliittoon.
Pankkien kysymykset perustuvat lakiin
Kaikilla finanssialan yrityksillä on velvollisuus tuntea asiakkaansa toiminta, havaita ja selvittää epäilyttäviä liiketoimia sekä ilmoittaa epäilyistään Rahanpesun selvittelykeskukselle. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen perustuu kansainvälisiin standardeihin sekä eurooppalaiseen sääntelyyn nojaavaan rahanpesulakiin. Tavoitteena on varmistaa, että globaaleilla markkinoilla noudatettaisiin yhdenmukaisia ja riittävän tehokkaita asiakkaan tuntemista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaa koskevia menettelytapoja. Mika Linna korostaa, että pankilla on lakiin perustuva velvollisuus kysyä asiakkaaltaan tietoja tämän pankkipalvelujen käytöstä sekä tarvittaessa myös tilille tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Jos riittäviä tietoja ei saada, maksua tai muuta asiakkaan ehdottamaa liiketointa ei saa toteuttaa.Pankin on tiedettävä kontaktisi USA:han
Pankki joutuu kysymään asiakkaalta hänen mahdollisista yhteyksistään Yhdysvaltoihin. Tähän pankit velvoittaa ns. FATCA-sopimus, jonka Suomi on allekirjoittanut Yhdysvaltojen kanssa. Sopimus velvoittaa pankit ja finanssilaitokset tunnistamaan Yhdysvalloissa verovelvollisten henkilöiden ja yritysten omistamat tilit ja sijoitukset sekä raportoimaan ne Yhdysvaltojen veroviranomaiselle. Sopimuksen avulla Yhdysvallat haluaa estää siellä verovelvollisten henkilöiden ja yritysten veronkiertoa ulkomaisten finanssilaitosten kautta. ”Sopimus velvoittaa pankkeja ja muita finanssilaitoksia ympäri maailman. Pankin on raportoitava saamansa tiedot Suomen veroviranomaiselle, joka lähettää ne edelleen Yhdysvaltojen veroviranomaiselle. Veroviranomaiselle raportoidaan myös, jos pyydettyjä tietoja ei ole saatu”, Mika Linna toteaa.Lähetätkö rahaa ulkomaille?
Pankki voi myös kysyä asiakkaalta, saako hän rahaa ulkomailta tai lähettääkö sinne itse rahaa. Tällä kysymyksellä pankki pyrkii selvittämään, miltä asiakkaan normaali rahaliikenne näyttää. Tiedon avulla pankki voi suojata asiakkaan rahoja väärinkäytöksiä vastaan, esimerkiksi luvattomilta rahansiirroilta ulkomaille. Pankin verkkopalveluihin asiakas tunnistautuu pankin myöntämien verkkopankkitunnusten avulla. Verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, joten niitä on säilytettävä huolella eikä niitä saa antaa toiselle. Maksukortin PIN-koodiakaan ei saa antaa kenellekään. Sen avulla kortin käyttäjä varmentaa henkilöllisyytensä ja osoittaa oikeutensa suorittaa maksu tai nostaa käteistä automaatilla. Konttorissa asioidessaan asiakkaan henkilöllisyys todennetaan virallisen henkilöllisyysasiakirjan, esim. passin tai henkilökortin avulla. Henkilötietojen kysyminen pankissa laskun maksamisen yhteydessä perustuu EU:n asetukseen maksajaa koskevien tietojen toimittamisesta varainsiirtojen mukana. Jos riittäviä tietoja ei saada, pankin on kieltäydyttävä maksun toteuttamisesta.Jäikö kysyttävää?
|Aiheen asiantuntijat