Lumi suojaa venettä varkailta, ota silti numerot talteen

Parina menneenä talvena runsas lumentulo Etelä-Suomen väkirikkailla alueilla on pitänyt venevoroja loitolla arvoveneistä: kun säilytyspaikoille johtavilla väylillä on hohtanut metrinen kinos, on hämärähommiin ollut huomattavasti hankalampi päästä. Lumisen talven suojaan ei kuitenkaan kannata tuudittautua, vaan veneenomistajan kannattaa venettä talviteloille nostaessaan suojata omaisuuttaan moni eri tavoin.

​Veneestä kannattaa irrottaa perämoottori ja viedä se lukkojen taakse talvisäilöön tai sitten lukita moottori veneen runkoon, vene traileriin tai muuhun kiinteään esineeseen ja kaiken kukkuraksi lukottaa vielä trailerikin. 

”Näillä konsteilla varkaan työ käy hitaammaksi. Lisäksi vakuutus korvaa varkaudet, mikäli veneet ja moottorit on asianmukaisesti lukittu”, kertoo turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen Finanssialan Keskusliitosta. ”Moottorista kannattaa kuitenkin kaiken varalta ottaa talteen sarjanumero, jos varas kuitenkin pääsee yllättämään”, Pänkäläinen vinkkaa. 

Sarjanumeron avulla kadonneet moottorit pystytään yksilöimään ja palauttamaan löydettäessä oikeille omistajilleen. Sarjanumero löytyy moottoreista eri paikoista valmistajasta riippuen: joistakin malleista numero voi löytyä moottorikopan alta, toisilla se on selkeästi ulkopuolella rungossa näkyvillä. 

Talven aikana venettä kannattaa käydä myös silloin tällöin katsomassa ja luoda samalla yleissilmäys myös naapurin veneeseen, että siinäkin on kaikki kunnossa.

Moottorin sijaan varas voi viedä vaikka maston

Venevarkauksien määrä on pysynyt viime vuoden aikana maltillisella tasolla. Perämoottorivarkauksien määrä on hienokseltaan vähentynyt. 

”Tilanne näyttää nyt aika hyvältä. Esimerkiksi kokonaisia venepaketteja ei ole tänä vuonna anastettu pois ajamalla kuin yhden käden sormilla laskettavissa oleva määrä. Viime vuonna niitä vietiin 14 kappaletta”, Pänkäläinen kertoo. 

Moottoreiden lisäksi venettä talviteloille pistäessä kannattaa tyhjentää vene arvotavaroista itse – tyhjentäjiä kyllä löytyy, jos sitä ei itse viitsi tehdä. Pänkäläisen mukaan veneistä viedään perinteisten bensatankkien ja moottoreiden lisäksi myös vanhoja mastoja. ”Vanhoihin veneisiin ei välttämättä saa rikkoutuneen tilalle uutta, mikäli maston valmistus on lopetettu. Teettäminen taas käy hyvin kalliiksi.”

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat