Liikennevakuutuksen hinnoista ja bonusjärjestelmistä on uutisoitu viime aikoina runsaasti. Asia on ajankohtainen, sillä liikennevakuutuslain kokonaisuudistus on parhaillaan lausuntokierroksella. Uutisoinnissa ja siitä virinneessä keskustelussa vilahtelee usein virheellinen käsitys siitä, että liikennevakuutuksen maksut eivät olisi tähän mennessä vastanneet ajoneuvokohtaista riskiä ja että tällaiseen hinnoitteluun oltaisiin siirtymässä vasta nyt.
Finanssialan Keskusliiton johtava lakimies Pia Santavirta muistuttaa, että liikennevakuutuksen maksut ovat aina olleet riskivastaavia. Tähän ei ole tulossa muutosta. ”Käytännössä vakuutuksen hintaan vaikuttavat esimerkiksi ajoneuvon merkki ja malli, sekä sen haltijan ikä ja asuinpaikka. Myös muita tekijöitä voidaan yhtiökohtaisesti ottaa huomioon. Tosiasia on, että esimerkiksi moottoripyöräonnettomuudet aiheuttavat usein vakavia ja kalliita henkilövahinkoja, mikä näkyy ja minkä tuleekin näkyä nimenomaisesti moottoripyörien vakuutusten hinnoissa.”
Yksityishenkilöiden vakuutuksissa maksuun vaikuttaa aina myös vakuutuksenottajan vahinkohistoria. ”Yleisesti voidaan sanoa, että kun vahinkoja ei tapahdu, bonukset karttuvat ja vakuutusmaksu pienenee”, Santavirta toteaa.
Santavirta kertoo myös, että par’aikaa lausuntokierroksella olevalla liikennevakuutuslain kokonaisuudistuksella halutaan joustavoittaa vahinkoriskin mukaista hinnoittelua ja edistää vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua. ”Lakiin kaavaillaan esimerkiksi muutosta, jossa yhden ajoneuvon vahinkohistoriatietojen perusteella voidaan hinnoitella useamman ajoneuvon liikennevakuutusmaksu silloin, kun vakuutuksenottajana on sama henkilö. Nykyisin tämä ei ole mahdollista. Tuotekehityksen myötä tämä mahdollisuus koskisi kotitalouksia, joilla on kaksi tai useampi auto”, Santavirta toteaa.
Lue myös
Liikennevakuutuskeskuksen kysymyksiä ja vastauksia
Finen liikenne- ja kaskovakuutusten hintavertailu