Suomessa ilmoitettiin varastetuksi viime vuonna runsaat parituhatta autoa ja moottoripyörää. Suomen tilanne on parempi kuin monessa muussa maassa – esimerkiksi Ruotsissa luku on yli kymmenentuhatta ja erityisesti arvoautot kiinnostavat rosvoja. Suomalaismies sai maistiaisen arvoautovarkaista kesäisenä yönä Kööpenhaminassa vuonna 2004.
Arvoautojen varkaudet aiheuttavat kalliita harmaita hiuksia sekä omistajalle että vakuutusyhtiöille. Suomalaismiehen käsintehty, vasta kuukausien ikäinen Lamborghini Gallardo varastettiin Kööpenhaminassa kesällä 2004. Uutena moisesta ajopelistä sai tuolloin maksaa 285 000 euroa.
Lamborghini Gallardo on italialainen urheiluauto. Sitä pidetään yhtenä maailman suorituskykyisimmistä vakioautoista. Gallardo kiihtyy nollasta sataan runsaassa neljässä sekunnissa ja huippunopeus on 325 kilometriä tunnissa.
Suomalaismies oli lomamatkalla Kööpenhaminassa ja jätti Gallardonsa hotellin yhteydessä olevaan parkkihalliin.
”Kun ajoin halliin, lähti hotellin suunnalta juoksemaan mies kohti parkkihallia”, auton entinen omistaja kertoo 13 vuoden takaisista tapahtumista. ”Kun ajoin sisään halliin, samainen mies oli siellä näyttämässä, mihin auto pitäisi parkkeerata, vaikka hallissa oli runsaasti tilaa. Katsoin mahdollisimman valoisan paikan, johon kamerat näkivät hyvin. Kun nousin autosta, tuli toinen mies kyselemään, tiedänkö mistä löytyisi autohuolto ja että mistä olen kotoisin. Vähän stressaava fiilis siitä jäi.”
Epäluuloistaan huolimatta mies jätti auton parkkihalliin, eikä käynyt enää katsomassa, onko kaikki kunnossa.
”Illemmalla hotellihuoneessa kuulin todella kireäsoundisen jyrähdyksen ja ajattelin ohimennen, että jollakulla muullakin taitaa olla täällä tehokas auto. Aamulla selvisi, että se oli viimeinen havaintoni omasta autostani. Fiilis oli aivan epätodellinen.”
Tarkkojen selvittelyjen jälkeen vakuutusyhtiö maksoi autosta huomattavan vakuutuskorvauksen, ja koko kärry jäi unholaan yli vuosikymmeneksi. Vakuutusyhtiön lonkerot ulottuvat kuitenkin pitkälle. Alkuvuodesta 2017 kööpenhaminalaisesta käytettyjen autojen kaupasta löytyi tutunoloinen menopeli.
Maalailtu ja viilailtu
”Auto oli maalattu uudelleen ja sen tunnistetietoja oli häivytetty. Auto kuitenkin tunnistettiin yli vuosikymmen sitten varastetuksi Lamborghiniksi, ja se palautettiin Suomeen. Auto on nyt vakuutusyhtiön omaisuutta”, kertoo Finanssiala ry:n petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen.
Auto on yllättävän hyvässä kunnossa. Sillä ei siis ole paljon ajeltu. Toki muun muassa ovet puuttuvat ja lasit ovat säröillä, mutta avaimesta kääntäessä V10 käynnistyy karjahtaen kuin sumuisten vuorten gorilla. Seuraavaksi auto menee kuntokartoitukseen, jonka jälkeen vakuutusyhtiö myy sen.
”On outoa nähdä ensin valtavasti vaivaa auton valmistenumeroiden ja muiden tietojen hävittämiseen ja sitten seisottaa sitä vuosikymmen. Tuosta saa joku vielä halvalla tehokkaan ajopelin. Kävi tuuri, että auto löytyi, ennen kuin kukaan ehti sitä ostaa. Kuluttajan ei ole helppoa varmistua, ettei käytettyä autoa ole ilmoitettu varastetuksi jossakin maassa”, Karhunen sanoo.
Trafilla ja poliisilla on pääsy Eucaris-järjestelmään, josta näkee, onko ajoneuvo ilmoitettu varastetuksi jossain EU-maassa. Kansalaisilla ei kuitenkaan ole järjestelmään asiaa. Pohjoisamerikkalaisten autojen alkuperän ja historian kuka tahansa voi tarkastaa sikäläisestä Carfax-järjestelmästä.
”Olisi ehdottoman tärkeää, että kuka tahansa voi tarkastaa käytetyn auton alkuperän myös EU-alueella. Tämä helpottaisi paitsi kansalaisten ja vakuutusyhtiöiden, myös viranomaisten elämää”, Karhunen summaa.