Lähimaksuominaisuudella varustetulla maksukortilla ostosten tekeminen on näppärää sekä asiakkaalle että kauppiaalle: turhia naputteluja tai nimmareita ei tarvita. Myös jono etenee sutjakkaammin, kun joka asiakas ei kaavi kolikkopussin pohjia. Kortin turvallisuudestakaan ei tarvitse olla huolissaan, muistuttaa asiantuntija.
Kannettava maksupääte taskuun, sormi liipaisimelle ja väentungokseen. Näin voisi roisto kuvitella rikastuvansa velottamalla jokaiselta lähimaksukortin omistajalta 25 euron maksimisumman. Se ei onneksi ole niin helppoa.
”Kortin lukuetäisyys on lyhyt. Päätteen on oltava lähes kiinni kortissa ja kortti on pidettävä hetken aikaa päätteen lähellä. Rahat saadakseen tarvitaan sopimus korttitapahtumien vastaanottamiseksi ja tili pankissa tapahtumien hyvitystä varten. Pankki tunnistaa asiakkaat ja tietää siis kenelle rahat ovat päätyneet. rauhoittelee johtava asiantuntija Kirsi Klepp Finanssialan Keskusliitosta.
Lähimaksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä ei ole tiedossa Suomessa eikä muualla Euroopassa.
Lähimaksukortti on yksi etappi mobiilimaratonilla. Suomessa pankit laskivat liikkeelle ensimmäiset lähimaksukortit vuonna 2013. Korttimaksaminen on puolen vuosisadan aikana mullistunut moneen kertaan. Kohopainetuista korteista on kuljettu magneettijuovan kautta siruihin. Leimauslaitteet ovat vaihtuneet maksupäätteiksi. Nyt kuluttajan kortti on siirtymässä mobiilialustalle ja myös kauppias voi ottaa maksuja vastaan mobiilisti. Nykyinen infrastruktuuri tarjoaa mahdollisuuden tavanomaista korttia nopeampaan ja turvallisempaan maksamiseen lähimaksukorteilla.
”Lähimaksukortti on tavallista korttia näppärämpi ja aivan yhtä turvallinen. Jopa turvallisempi koska tunnuslukua ei voi urkkia”, Klepp kiteyttää.
Asiakkailta saatu palaute on pääsääntöisesti ollut myönteistä. Lähimaksun positiivisesta vastaanotosta kertoo myös se, että useammalla markkinalla pohditaan lähimaksurajan nostamista. Isossa-Britanniassa lähimaksurajaa on nostettu vuonna 2015. Lähimaksamisen määrä kasvaa jatkuvasti sekä meillä että maailmalla.
Kaikkien maksuvälineiden kanssa tulee olla huolellinen. Jos mikä tahansa kortti katoaa tai se varastetaan, täytyy katoamisesta heti ilmoittaa pankkiin. Sama pätee verkkopankkitunnuksiin ja älypuhelimiin, jos käytössä on maksusovelluksia. Korttimaksuja on hyvä seurata korttiin liitetyltä tililtä tai laskulta ja verrata tapahtumia kuitteihin. Jos tilillä näkyy sinne kuulumattomia tapahtumia, on hyvä olla yhteydessä pankkiin mahdollisimman pian.
Jäikö kysyttävää?
|Aiheen asiantuntijat