Isänpäivä, veronpalautukset, joulu ja tuontitavarana Suomeen rantautunut Black Friday -törsäyspäivä. Kahdentoista kuukauden kulutusjuhla huipentuu marras-joulukuussa. Verkkokaupan kasvun myötä myös maksukorttien käyttö verkossa lisääntyy.
Finanssialan Keskusliiton asiantuntija Kirsi Klepp antaa vinkkejä turvalliseen verkko-osteluun. ”Kannattaa asioida verkkokaupoissa, joissa maksu varmistetaan vahvasti pankkitunnuksilla. Kauppiaat tunnistaa Verified by Visa ja MasterCard Secure Code -merkinnöistä. Verkkokauppa on myös hyvä tarkastaa etukäteen esimerkiksi Google-haulla. Jos yrityksestä ei löydy mitään tietoja, tulisi hälytyskellojen soida.”
Jos tilillä kuitenkin tapahtuu outoja, kannattaa olla heti yhteydessä pankkiin. Jos asiakas on toiminut pankin korttiehtojen mukaisesti, pankki kyllä vastaa kortilla tapahtuneista väärinkäytöksistä.
Lähimaksaminen on näppärää
Pienet, alle 25 euron ostokset fyysisestä liikkeestä saa nopeasti ja kätevästi maksettua lähimaksulla. Lähimaksuominaisuudella varustetut kortit yleistyvät jatkuvasti. Vuonna 2015 määrä yli kaksinkertaistui edellisvuodesta lähes 4 miljoonaan maksukorttiin. Myös yhä useammassa liikkeessä voi maksaa lähimaksuominaisuudella.
”Kun ostos on alle 25 euroa, kannattaa muistaa lähimaksaminen,” Klepp kiteyttää. ”Maksaminen on nopeaa, koska korttiin liittyvää tunnuslukua ei syötetä maksupäätteelle.”
Jääkö Suomi maksutavoissa jälkeen?
Kaupan liitto julkaisi marraskuun alkupuolella selvityksen maksutapojen kehityksestä. Selvityksestä kävi ilmi, että etenkin nuoret ovat avoimia uusille maksutavoille. Vastausten mukaan kuluttajat pitävät verkkokauppojen maksupalveluyrityksiä sekä lähi- ja mobiilimaksamista nopeina maksutapoina.
Kaupan liitto ilmaisi myös huolensa, että Suomi jää kehityksessä jälkeen. Varsinkin alle 35-vuotiaat haluaisivat lisätä lähi- ja mobiilimaksamista. Ostokset esimerkiksi vaateliikkeestä tai marketista maksetaan kuitenkin edelleen useimmiten pankkikortilla tai käteisellä.
Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston selvitys toteutettiin internetpaneelina, ja siihen vastasi yli 2000 suomalaista. Otos kuvaa kattavasti mannersuomalaisia internetin käyttäjiä.