Pankit ovat pystyneet tähän mennessä turvaamaan henkilö- ja yritysasiakkaidensa kriittiset maksuliikepalvelut rahoitusalan lakon aikana. Keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminta sujuivat olosuhteisiin nähden hyvin.
”Rahoitusalan muuttuneisiin asiakastarpeisiin ei vastata lakkoilemalla vaan neuvottelemalla. FA ja Palta ovat edelleen halukkaita etsimään pikaista ratkaisua kiistaan. Tilanteen ratkaisemiseen tarvitaan kaikkien osapuolten myötävaikutusta”, korostaa Finanssiala ry (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.
”Asiakkaat olivat hyvin varautuneet lakosta johtuvan palvelutarjonnan supistumiseen. Pankit tarjosivat asiakaspalvelua siinä laajuudessa kuin ne lupasivat. Käteisnostot sujuivat normaalisti sekä automaateista että kauppojen kassalta”, Yli-Huttula kertoo.
Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut lakon aikana kiinni. Konttorien ovet avautuvat uudelleen maanantaina 8.1.2018.
Kaksipäiväinen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59.