Puutteellinen tiliote katkaisee toimeentulotuen – Kela ja pankit ohjeistavat, millainen tiliote hakemukseen tarvitaan

Kelan konttori ja logo
Toimeentulotuki on ihmisen viimeinen taloudellinen oljenkorsi, eikä sen saaminen saa tyssätä yhden dokumentin puuttumiseen. Kuva: Shutterstock
  • Toimeentulotukea varten hakijan on toimitettava Kelaan selvitys taloudellisesta tilanteestaan, ja osa selvitystä on tiliote.
  • Kelan mukaan osalle asiakkaista on epäselvää, miten virallisen tiliotteen saa verkkopankistaan.
  • Kelan sivuilla on ohjeet tiliotteen hakemiseen ja linkit kunkin pankin tilioteohjeisiin. Linkki Kelan ohjeisiin uutisen lopussa.

Toimeentulotukea hakiessa hakijan on toimitettava Kelalle tiliote. Kelassa on huomattu, että asiakkaille ei ole aivan selvää, millainen tiliote tarvitaan.

Pankkien ja Kelan yhdessä laatimilla ohjeilla torjutaan ongelmaa, että toimeentulotuen saaminen pysähtyy riittämättömiin dokumentteihin. Toimeentulotuki on ihmisen viimeinen taloudellinen oljenkorsi, eikä saaminen saa tyssätä yhden dokumentin puuttumiseen.

Tiliotteen on oltava virallinen, verkkopankista ladattu dokumentti. Kuvakaappaus mobiilipankin tilitapahtumista tai pankkiautomaatista tulostettu kuitti ei käy tiliotteeksi. Tiliotteessa pitää näkyä tilinumero, tilin omistaja, tilin alku- ja loppusaldo, tilitapahtumat katkeamattomana luettelona sekä tieto siitä, miltä ajalta tiliote on.

Kelan mukaan toimeentulotukihakemuksen hylkäämisen toiseksi yleisin syy on se, että asiakas ei ole pyynnöstä huolimatta toimittanut hakemukseensa tarvittavia liitteitä, kuten tiliotteita.