Huijauksiin liittyvät yhteydenotot kaksinkertaistuivat FINEssä – riesana verkkopankilta erehdyttävästi näyttävät huijaussivut

Kuva: Shutterstock

Huijaustapaukset ovat lisääntyneet merkittävästi Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEen tulleissa yhteydenotoissa. Eniten käsittelyyn on tullut tapauksia, joissa asiakas on saatu jollain keinolla ohjattua verkkopankilta näyttävälle valesivustolle.

Huijauskeinoja on monia, esimerkiksi nettikirpputorilla esittäydytään ostajana ja pyydetään uhria kirjautumaan linkin kautta kuriiripalvelun sivuille ja erilaisin verukkein antamaan korttitiedot. Myös hakukoneiden, esimerkiksi Googlen, hakutulokseen saatetaan ujuttaa huijaussivusto. Pankin tai esimerkiksi Verohallinnon nimissä lähetetyt huijausviestit ovat myös yleisiä.

”Huijausten välttämisessä tärkeintä on välttää kiirettä ja käyttää malttia erityisesti uusissa asiointitilanteissa. Tekstiviestissä tai sähköpostissa olevan linkin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua, vaan pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen”, neuvoo FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén tiedotteessa.

Vuoden 2022 lukuja ei ole vielä saatavilla, mutta vuonna 2021 poliisille tehtiin yhteensä 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista ja suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 miljoonaa euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 miljoonan euron edestä varojen siirtoja huijareille ja palauttamaan varat.