Pankkien nimissä kiertää parhaillaan sähköpostiviestejä, joilla kalastellaan ihmisten verkkopankkitunnuksia ja luottokorttitietoja. Verkkopankkiin tai viranomaisen palveluun ei koskaan pidä kirjautua linkin kautta, vaan aina omasta selainikkunasta. Jos tällaista viestissä pyydetään, kyseessä on huijari.
Vuodenvaihteessa voimaantuleva verkkomaksujen vahvan tunnistautumisen vaatimus on herättänyt myös huijarit ja puliveivarit. Huijausviesteissä esimerkiksi varoitellaan, että tunnistautumisprosessi on muuttumassa ja kehotetaan kirjautumaan verkkopankkiin linkistä. Pankeista muistutetaan, että oikea pankki ei koskaan pyydä kirjautumista sähköpostissa olevan linkin kautta, vaan viestissä kehotetaan menemään pankin omalle sivulle ja kirjautumaan sieltä.
Kannattaa suhtautua erittäin suurella epäluulolla kaikkiin viesteihin, joita käyttäjä saa ilman omia toimia ja joissa kehotetaan kirjautumaan palveluun tai vaihtamaan salasanoja.
Erään pankkiasiakkaan saamassa sangen huonolla suomella kirjoitetussa viestissä kerrotaan muutoksista avaintunnuskortin käyttöön ja kehotetaan kirjautumaan omaan verkkopankkiin. Alla on lista pankkien nimillä varustettuja linkkejä, jotka eivät kuitenkaan vie pankkien palveluun, vaan ties minne kalastelusivulle.
Myös OP Ryhmä uutisoi maanantaina, että sen nimissä on liikkeellä huijausviestejä. Viesteissä oleva linkki ohjaa op.fi-palvelua muistuttavalle huijaussivustolle.
Pankki tai viranomaiset eivät koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä. Epäselvissä tilanteissa kannattaa aina ensin olla yhteydessä oman pankkinsa asiakaspalveluun.
Usein huijarit perustelevat tunnusten poikkeuksellista kyselemistä hätätilalla ja kiireellä. Jos on oikeasti hätätilanne ja tilille on päästävä nopeasti, pankilla ja poliisilla on kyllä siihen keinot. Mitään asiakkaan tunnuksia ei tarvita.