Digitalisaatio ja robotisaatio muuttavat ja vähentävät finanssialan työtä, mutta kokonaan se ei häviä. Asiantuntijuutta ja ihmisen neuvoja tarvitaan roboteista huolimatta. Tuomas Enbusken vetämässä Digi toi, digi vei -talk show’ssa SuomiAreenassa pohditaan muun muassa robotisaation ja digitalisaation aiheuttamaa työn muuttumista.
Finanssiala työllistää tällä hetkellä noin 40 000 ihmistä. Tyypillinen alalla työskentelevä työntekijä on noin 50-vuotias nainen, joka työskentelee vakuutusyhtiössä korvauskäsittelijänä tai pankissa asiakaspalvelijana. Digitalisaation myötä osa näistä töistä häviää, mutta samalla tilalle tulee uudenlaisia töitä. Kokonaisuutena finanssialan työntekijöiden määrä todennäköisesti vähenee.
”Ei se ole ikäkysymys, vaan asennekysymys”, sanoo Handelsbankenin henkilöstöjohtaja Kristiina Markelin, kun häneltä tiedustelee, millainen on finanssialan tulevaisuuden työntekijä. ”Asiakkaalle on pystyttävä tarjoamaan ratkaisuja ja on ajateltava kokonaisvaltaisesti hänen ongelmiaan. Pitää olla asiantuntemusta, mutta myös paljon sosiaalisia taitoja ja henkilökohtaisia myyntitaitoja. Persoonallisuus ratkaisee, sillä substanssitaidot voi aina oppia.”
Ihminen auttaa, kun robotti on laittanut sormen asiakkaan suuhun
Finanssialan asiakkailla on nykyisin käytössään kännykässään kellon ympäri kaikki se talousinformaatio, joka oli aiemmin tarjolla lähinnä finanssialan työntekijöille. Samaisella kännykällä on myös mahdollista tehdä mihin aikaan vain ostoja, myyntejä ja sijoituspäätöksiä, jotka ennen vaativat käyntiä konttorissa. Ja niin sen pitääkin olla.
Kristiina Markelin kuitenkin vakuuttaa, että palvelevalle ihmiselle on edelleen tarvetta. ”Heti kun tulee vähän kompleksisempi tilanne, niin halutaan keskustella nimenomaan ihmisen kanssa. Jos perustetaan yritys, tehdään sukupolvenvaihdos tai otetaan asuntolaina, niin kyllä silloin kaivataan ihmiskontaktia.”
Keskusteluun osallistuva filosofi Maija-Riitta Ollila pohtii videolla hieman laajemmasta näkökulmasta, millaiseksi robotisoituva työ ihmisen tekee. Tyhmistymmekö, kun ei enää tarvitse ajatella loogisesti?
Handelsbankenin kokemus on se, että mitä enemmän ihmisille tarjotaan mahdollisuuksia hoitaa asiointinsa verkossa automatisoidusti ja itse, sitä enemmän he ottavat yhteyttä soittaen tai chatissa. Palvelujen käyttöön kaivataan apuja. Niin ikään sähköisten palvelujen käyttö luo tarvetta erilaisille analyytikoille, jotka tutkivat asiakaskäyttäytymistä ja -tarpeita. Nämä ovat kokonaan uudenlaisia työtehtäviä.
Työn muuttumisesta on Tuomas Enbusken vetämässä Digi toi, digi vei –talk show’ssa keskustelemassa Kristiina Markelinin lisäksi filosofi Maija-Riitta Ollila, tulevaisuustutkija Ilkka Halava ja Vakuutusväen liiton puheenjohtaja Liisa Halme. Kommentaattoreina toimivat Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi ja lukiolaisten Talousguru-kisan voittaja Maija Löyskä.
Talk show pidetään Porin SuomiAreenalla tiistaina 12.7. klo 10-11.15 osoitteessa Antinkatu 5. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja kahvitarjoilu.