Kuluttajien kysymyksiin vastataan Vakuutus- ja
rahoitusneuvonta FINEn neuvonnassa nopeasti. Valtaosa viime vuonna
esitetyistä kysymyksistä (86 %) selvisi jo alkuvaiheen neuvonnassa saman
päivän aikana. Lähes 10 000 tiedustelusta ja valituksesta suurin osa
(70 %) liittyi vakuutuksiin, pankkiasioissa nousua edelliseen vuoteen
oli 15 prosenttia.
”Eniten kuluttajia askarruttivat vakuutusasiat, joista suurimpana ryhmänä kotivakuutuksiin liittyvät kysymykset sekä tapaturmat. Pankkiasioissa neuvoja kysyttiin lainojen hinnoittelusta, erityisesti asuntolainan marginaaleista. Arvopaperiasioissa oli edellistä vuotta rauhallisempaa”, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn toimitusjohtaja Irene Luukkonen kertoo.
Noin 8 prosenttia yhteydenotoista johti FINEn yhteydessä toimivien Arvopaperi-, Pankki- ja Vakuutuslautakuntien käsittelyyn. Lautakunnat käsittelevät asiakkaan valituksen ja antavat siitä kirjallisen ratkaisusuosituksen asiakkaalle ja palvelun tarjoajalle.
Kolmannes ratkaisuista asiakkaan eduksi
Vuonna 2012 lautakuntien ratkaisuja annettiin lähes 800, joista valtaosa (700) oli vakuutusasioita, lähinnä vastuu-, tapaturma-. ja kotivakuutuksista. Pankkilautakunnan tyypillisin asiaryhmä oli maksukorttien oikeudetonta käyttöä koskevat asiat. Arvopaperilautakunnassa käsiteltiin arvopaperivälitykseen ja omaisuuden hoitoon liittyviä valituksia.
Lautakunnissa käsiteltävät asiat ovat usein monimutkaisia ja niiden selvittely vie aikaa. Ratkaisuista noin kolmannes muuttuu asiakkaan eduksi.
”Vaikka lautakuntien antamat ratkaisut ovat suositusluonteisia, ovat finanssialan palveluntarjoajat noudattaneet niitä erinomaisesti ja ongelmat on saatu hyvin ratkaistua”, Luukkonen painottaa.
Suurin osa asiakkaista on FINEn neuvontaan yhteydessä puhelimitse. Tyypillisesti asiakas on ollut ensin yhteydessä omaan palveluntarjoajaansa, pankkiin tai vakuutusyhtiöön, jossa asiat usein selviävät. Jatkokysymyksissä ja ongelmatilanteissa FINE antaa maksutonta selvittely- ja neuvotteluapua erimielisyyksien ratkaisemiseksi.