Polkupyörävarkaudet jatkoivat laskusuuntaansa jo toista vuotta putkeen. Lähes vuosikymmenen kasvussa olleet pyörävarkaudet kääntyivät toissa vuonna laskuun, ja viime vuonna lasku jyrkkeni entisestään.
”Ilmeisesti pyöräilijät ovat petranneet menopeliensä lukitsemisessa. Lisäksi ihmiset yhä useammin pitävät kahta pyörää: kallista harrastuspyörää ja halvempaa mummomankelia, jota käytetään kauppakassina esimerkiksi työ- ja ostosreissuilla”, pohtii Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.
Kaupunkeihin on lisäksi ilmaantunut kaarimallisia kiinteitä pyörätelineitä, joihin fillarin saa helposti rungosta kiinni. Pänkäläinen uskoo, että ne ovat osaltaan auttaneet varkauslukujen kohentumisessa. Perinteiset telineet, joihin pyörän eturengas pujotetaan, ovat pikkuhiljaa hävinneet katukuvasta. Näiden telineiden ongelma on, että etupyörä jää herkästi telineeseen ja arvokas runko katoaa pitkäkyntisten matkaan.
Lukitsemisen lisäksi pyörässä olevat yksilölliset tunnistetiedot kannattaa ottaa talteen. Lisäksi itse pyörä kannattaa valokuvata, niin takaisinsaannin mahdollisuus kasvaa. Varsinkin arvokkaita sähköpyöriä kannattaa suojella varkailta kaikin keinoin.
Poliisin tietoon tuli viime vuonna 19 400 varastettua pyörää, mikä myös laski edellisvuoden 20 400:sta. Syy erillisiin lukuihin on, että varkaudesta ei esimerkiksi pyörän vähäisen arvon takia välttämättä ilmoiteta vakuutusyhtiölle. Aina varkaudesta ei tosin ilmoiteta poliisillekaan.
”Kaikki varkaudet pitäisi aina ilmoittaa poliisille, vaikkei haluaisikaan korvauksia. Siten saataisiin tarkempia tietoja pyörävarkauksista ja se helpottaisi niiden selvittämistä”, Pänkäläinen muistuttaa.