EU:n yhteisen kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja Timo Löyttyniemi näkee pankkien kriisinratkaisun keskeisenä osana pankkiunionia. Unionissa tarvitaan yhtä lailla riskien jakamista EU-maiden kesken kuin myös riskien vähentämistä.
Onko yhteisvastuulle vaihtoehtoja?
Löyttyniemi arvioi, että laajan yhteisvastuun vaihtoehtona voisivat olla esimerkiksi selvästi nykyistä pienemmät pankit, jolloin myös riskit olisivat pienemmät. Samoin finanssialan integraation pitäisi olla vähäisempää. Siten esimerkiksi selvitystilamenettelyt voitaisiin ottaa tehokkaammin käyttöön eikä tarvittaisi yhteisvastuuta. ”Jos halutaan, että olisi epävakaammat finanssimarkkinat ja pienempi talouskasvu, niin sitten yhteisvastuuta tarvittaisiin vähemmän. Tämä ei kuitenkaan ole EU:n tavoite”, Löyttyniemi vertailee. Riskien jakaminen tekee pankeille mahdolliseksi muita toimialoja alhaisemman omavaraisuusvaatimuksen. Löyttyniemen mukaan se on tietynlainen vakuutuksenkaltainen ratkaisu. Näin valtioiden ei tarvitse tulla pelastamaan pankkeja ja finanssijärjestelmässä on parempi vakaus. Vuoden alusta aloittanut kriisinratkaisuneuvosto on keskeisin työväline, kun puhutaan pankkikriisien hoidosta.
”Kriisinratkaisurahaston käyttökynnys korkeaksi”
”Työkaluna meillä on tämä sijoittajavastuujärjestelmä eli ’bail-in’. Jos pankki ajautuu kriisiin, niin konvertoimalla velkoja omaksi pääomaksi voidaan saada vakavaraisuus paremmalle tasolle. Sijoittajavastuu on olennaisin asia ja tapa, millä pankkikriisejä jatkossa hoidetaan”, Löyttyniemi kertoo. Yhtenä osana uutta kriisinratkaisumekanismia on kriisirahasto, johon kerätään maksut pankkijärjestelmästä. Rahaston tavoitekoko on vähintään yksi prosentti suojattujen talletusten määrästä. Arvio summasta on ollut 55 miljarida euroa. Jos kerätyt maksut eivät riitä, voidaan vakausmaksuja kerätä myös jälkikäteen. Tämä on tietysti rasite, ja muutamissa maissa tähän on Löyttyniemen mukaan jo jouduttu kansallisten kriisirahastojen yhteydessä. ”Yhteisvastuullisuuden piirissä vakausmaksut ovat täysimääräisesti kahdeksan vuoden kuluttua. Kynnyksen rahaston käytölle pitää olla korkea ja sijoittajavastuun toimeenpanon vähintään 8 prosenttia taseesta ennen kuin rahasto voi tulla kuvaan mukaan. Asian pitää noudattaa myös niin sanottua yleistä etua; menemme mukaan vain, jos yleinen etu vaatii kriisinratkaisua ja vaihtoehdoksi ei löydy mitään yksityisen tason ratkaisuja”, Timo Löyttyniemi sanoo. Yhdeksi osaksi pankkiunionia on kaavailtu myös euroalueen yhteistä talletussuojarahastoa. Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin mukaan yhteisvastuun lisääminen yhteisen talletussuojan kautta on tällä hetkellä turhaa, sillä euroalueella on edelleen maita, jotka eivät ole vielä keränneet senttiäkään talletussuojaa varten. ”On tärkeää, että ensin katsotaan, kuinka pankkiunionin muut osat alkavat toimia”, Kauppi toteaa. Kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja Timo Löyttyniemi ja FK:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi puhuivat Finanssialan Keskusliiton järjestämässä Finanssipäivässä 14. tammikuuta Helsingissä.