Robottiautojen myötä liikenteen turvallisuus paranee ja onnettomuudet vähenevät. Liikennevakuutustarve muuttuu, mutta se ei vakuutusyhtiöitä huoleta. Robottiautojen lisääntymiseen liittyy myös muita kysymyksiä, joita puidaan Porin SuomiAreenassa Tuomas Enbusken talk show’ssa Digi toi, digi vei.
”Jos liikennevahingot olisivat vielä samalla tasolla kuin 70-luvulla, maksaisimme 4–5-kertaisia liikennevakuutusmaksuja nykyiseen nähden. Emme me vastusta tätä kehitystä.”
Lukiolaisten Talousguru-voittaja Maija Löyskä ei pelkää robottiautoja, mutta autojen etiikka mietityttää.
Liikennevakuutus on kaikille ajoneuvoille pakollinen. Siitä korvataan auto-onnettomuuksissa loukkaantuneiden ihmisten hoito- ja eläkekulut sekä vastapuolen materiaalivahingot.
”Vakuutusalalle tämä on mahdollisuus mennä eteenpäin”, Matti Sjögren jatkaa. ”Ei vakuutusala ole mikään reliikki, joka estää kehitystä tai tulee yllätetyksi housut kintuissa kun maailma muuttuu.”
Ei korvata autoa, vaan keskeytyksiä
Vakuutuksen rooli ei tule poistumaan, vaikka maailmasta tulee koko ajan riskien suhteen turvallisempi paikka. Päinvastoin; elämme maailmassa, jossa erilaisten riskien rahallinen arvo on vain kasvanut. Aina on riskejä, joiden varalta tahdotaan varautua.
”Siinä missä ennen olennaista oli korvata yksittäisen ihmisen rikkoutunut auto, muuttunee maailma suuntaan, jossa ihminen ei omista autoa vaan tahtoo liikkua paikasta toiseen. Ja se on riski, jos se paikasta toiseen liikkuminen ei onnistu. Arki keskeytyy. Vakuutusjärjestelmä tahtoo olla mukana edistämässä tällaista maailmaa.”
Erilaisista arjen keskeytymisen riskeistä voi antaa esimerkin, jossa vaikkapa kauppojen tavaratoimitukset katkeavat liikenneonnettomuuden vuoksi. Pienten varastojen aikakaudella keskeytymätön tuotantoketju on elintärkeä.
Tulkoon robotit, vakuutus on valmis
Suomalainen liikennevakuutusjärjestelmä on sellaisenaan valmis robottiautojen tuloon. Vakuutus korvaa nykyiseen malliin vastapuolelle aiheutuneet vahingot riippumatta siitä, johtuiko onnettomuus kuskin vai robotin virheestä. Vakuutusyhtiöllä on kuitenkin oltava mahdollisuus periä onnettomuuden kulut esimerkiksi robottiauton valmistajalta, jos onnettomuus johtuu vaikkapa valmistusvirheestä.
Oma keskustelunaiheensa on se, millaiseksi robottiautojen etiikka rakennetaan. Liikennerobottien on pystyttävä kiperissä vaaratilanteissa valikoimaan, kenen henkeä ensi sijassa suojellaan, jos uhreilta ei voida välttyä.
Matti Sjögrenin lisäksi robottiautojen aiheuttamasta liikenteen muutoksesta on Tuomas Enbusken talk show’ssa keskustelemassa liikenneministeri Anne Berner ja uudistuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisestä yliopistosta.
Digi toi, digi vei -talk show pidetään SuomiAreenassa tiistaina 12.7. klo 10-11.15 Antinkatu 5:ssä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu klo 9.30 lähtien.