Ei pankkitunnuksia kenellekään – huijarit vaanivat niin puhelimessa kuin sähköpostissakin

Kuva: Shutterstock
  • Pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopankkiin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta.
  • Verkkopankkiin ei myöskään pidä mennä hakukoneella, kuten Googlella, vaan aina selaimen osoitekentän tai kirjanmerkin kautta.
  • Linkillä tai hakukoneella saattaa päätyä pankkien verkkosivujen näköiselle huijaussivulle.
  • Myöskään Microsoftin tai vastaavan nimissä soitteleville epämääräisen it-tuen tarjoajille ei kannata ikinä luovuttaa etäyhteyttä tietokoneeseen.
  • Valtaosa FINE vakuutus ja rahoitusneuvonnan pankkilautakunnan käsittelyyn tänä ja viime vuonna tulleista tapauksista on liittynyt kortti- ja pankkitunnustietojen urkintaan verkossa.

Rikolliset vaanivat uhriensa pankkitunnuksia muun muassa sähköposteilla, tekstiviesteillä ja puhelinsoitoilla. Huijaussivut ovat häkellyttävän aidon näköisiä. Jatkuvasti yleistyvät ja kehittyvät huijaukset näkyvät myös FINE vakuutus ja rahoitusneuvonnassa: valtaosa pankkilautakunnan käsittelyyn tänä ja viime vuonna tulleista tapauksista on liittynyt kortti- ja pankkitunnustietojen urkintaan verkossa. 

”Tekstiviestin, sähköpostin tai Google-haun kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitäisi itse kirjoittaa selaimeen. Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä. Tunnukset ovat henkilökohtaiset eikä niitä saa antaa kenellekään, ei edes läheisille”, painottaa FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén tiedotteessa.

FINEn ratkaisukäytäntöjen kannalta huijaustapaukset ovat konstikkaita. Ei ole yksinkertaista ratkaista, kenelle huijaustapauksessa vastuu kuuluu. FINE on antanut ratkaisusuosituksia sekä asiakkaan että pankin eduksi tapauksesta riippuen.

”Asiakkaan ja pankin välisen vastuunjaon kannalta ratkaisevaa on, kuinka huolellisesti asiakas on itse menetellyt ja onko hänen huolimattomuutensa kortti- tai pankkitunnustietojensa säilyttämisen tai käyttämisen suhteen käytännössä mahdollistanut tapahtuneen. Mikäli asiakkaan katsotaan menetelleen törkeän huolimattomasti, jää myös vahinko hänen kannettavakseen.”

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan