TALOUSGURU

- Lukiolaisten Talousguru-finalistit vastasivat muutamilla lauseilla kysymykseen siitä, mitä Suomen talouselämässä pitäisi juuri nyt tehdä.
- Finalistit antoivat myös näkemyksiään siihen, miten suomalaisten ja erityisesti nuorten talousosaamista voisi parantaa.
- Tässä voittajaksi hatutetun joensuulaisen Juho Parkkulaisen vastaukset.
- Voit tutustua koosteeseen muiden vastauksista täältä.
Kerro muutamilla lauseilla, mitä Suomen talouselämässä tulisi juuri nyt tehdä
”Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, jota tulisi edistää helpottamalla lupaprosesseja ja houkuttelemalla ulkomaista osaamista erilaisten kannustimien avulla. Julkinen talous tulee saattaa tasapainoon mahdollisimman pikaisesti paitsi rakenteellisten uudistusten myös kestävästi kohdennettujen sopeutusten kautta. Työnteon kannustimia tulisi vahvistaa ja sosiaaliturvajärjestelmää yksinkertaistaa. Tutkimus-, kehitys- ja investointimenoja tulisi lisätä ja huolehtia suomalaisten innovaatioiden kaupallistamisesta.”
Miten suomalaisten, erityisesti nuorten talousosaamista voisi mielestäsi parantaa?
”Talousosaamista voisi parantaa lisäämällä erityisesti henkilökohtaisesta taloudesta huolehtimisen ja muiden mikrotaloudellisten kokonaisuuksien käsittelyä opetussuunnitelmassa. Talousosaamista edistävien oppikokonaisuuksien määrää voisi lisätä vapaaehtoisuuteen nojaten. Talousmedia voisi osana toimintaansa edistää talousjournalismin saavutettavuutta esimerkiksi nuorelle yleisölle kohdennetuilla artikkeleilla.”
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan
Janoatko lisää?
Tähän aiheeseen liittyviä uutisia ja kolumneja

Aloita ajoissa, säästä ja sijoita säännöllisesti – Talousguru-finalistit jakoivat vinkkejä oman talouden hallintaan

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun voittaja on Lauri Nyhä Tampereen klassillisesta lukiosta

Talousguru 2025 valitaan tulevana torstaina 27.2. – Seuraa finaalia suorana Kauppalehden sivuilta klo 14

”Mahtavaa nähdä, mihin taloustaitoni riittävät, kun vastassa ovat Suomen parhaat” – tutustu Talousguru-finalisteihin
