Vaikuttaminen
Tuomo Yli-Huttula
Johtaja
Finanssiala ry (FA) on lobbauksessaan sitoutunut avoimuuteen. Siksi julkaisemme vuosittain avoimuustilinpäätöksen, jossa kerromme, keitä olemme lobanneet ja mistä aiheista.
Kannatamme lainsäädännön valmisteluun ja budjettivallan käyttöön liittyvän vaikuttamistyön avoimuuden lisäämistä sekä kotimaassa että EU:ssa. Hallituksen on määrä antaa keväällä 2022 lakiesitys lobbauksen avoimuusrekisteristä, joka velvoittaa lobbausta harjoittavat järjestöt ja yritykset avaamaan omaa vaikuttamistyötään.
Jo ennen avoimuusrekisterin käyttöönottoa FA haluaa avata omaa vuosittaista vaikuttamistyötään: keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä, olemme lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissamme. Toista kertaa julkaistavaan FA:n lobbauksen avoimuustilinpäätökseen päättäjien nimet ovat valikoituneet julkaistaviksi heidän merkittävän poliittisen asemansa vuoksi.
Valvomme finanssialan etua myös Brysselin päättäjien keskuudessa. EU:n avoimuusrekisterissä FA on ollut jo pitkään mukana.
Eri intressitahojen ja viranomaisten kanssa käydyt keskustelut ovat koskeneet kotimaassa ja EU:ssa vireillä olevien lainsäädäntöhankkeiden ohella myös muita finanssialan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijamme ovat lisäksi osallistuneet eri ministeriöiden asiantuntijatyöryhmiin, jotka liittyvät alalle keskeisen lainsäädännön valmisteluun. Lisäksi asiantuntijoitamme on kuultu eduskunnan eri valiokunnissa.
Olemme listanneet vuoden 2021 ajankohtaisimmat edunvalvontateemamme. Listauksesta selviävät FA:n kannat sekä päättäjätapaamiset, joissa teemat ovat olleet esillä.
Valtiovarainministeriön työryhmä esitti elokuussa 2018 rahoitusalan keskeisten tietojärjestelmien ja tietokantojen pakkosijoittamista Suomeen. Huoltovarmuuskeskus sekä työ- ja elinkeinoministeriö tukivat FA:n näkemystä, ettei pakkosijoittamiseen tule ryhtyä, koska esitetyt varautumisvaatimukset olivat suhteettomia. Sipilän hallitus ei vienyt esitystä eteenpäin. Nyt lakiin pohjautuva sääntely on noussut uudelleen esille.
FA:n johdolla pankit ovat sääntelyn vaihtoehtona laatineet selvityksen keskeisten rahoituspalvelujen turvaamisesta poikkeusoloissa. FA toimitti selvityksen loppuraportin viranomaisille joulukuussa 2020.
Päättäjätapaamiset
FA oli mukana osinkojen lähdeveroa koskeneessa selvitystyössä, jota valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmä teki. Ryhmän johtopäätös oli, että osingoille suunniteltu uusi lähdevero soveltuisi nykyiseen osinkoverojärjestelmään huonosti ja tekisi siitä entistä monimutkaisemman. Hallituksen budjettiriihi päätti 9.9.2021 haudata lähdeveron. Suurin osa lausunnonantajista oli samoilla linjoilla.
Hallituksen päätös haudata osinkojen lähdevero tuki kotimaista omistajuutta, tavallisten suomalaisten sijoittamista sekä työeläkejärjestelmää.
FA arvostaa sitä, että hallitus otti päätöksenteossaan huomioon asiantuntijaryhmän arviot veron kielteisistä vaikutuksista. Oli tärkeää, että lähdeverosta ja sen vaikutuksista käytiin myös julkisuudessa vuoropuhelua. Avoimuudella ja laajalla asiantuntijavalmistelulla syntyy laadukkaita päätöksiä.
Sen sijaan hallitus päätti, että ulkomaisten rahastojen kiinteistösijoituksista saadut voitot verotetaan Suomessa mahdollisimman laajasti vuoden 2023 alusta alkaen. Tarkempi sisältö selviää vasta valmistelussa. FA seuraa asiaa.
Päättäjätapaamiset
Kaikki osinkojen lähdeverosta FAn sivuilla
FA:n tavoitteena on ollut, että uudet toimenpiteet kotitalouksien liiallisen velkaantumisen hillitsemiseen kohdennetaan niihin luottomuotoihin, joista on koitunut ongelmia kuluttajille. Kohdentamalla voidaan estää haitalliset vaikutukset kansantaloudelle, etenkin työvoiman liikkuvuudelle ja asuntomarkkinoiden toiminnalle. Luotonannon kiristyksiin liittyvät tietojärjestelmä- ja muut kustannukset tulee pitää mahdollisimman pieninä.
Päättäjätapaamiset
Kaikki kotitalouksien ylivelkaantumisesta FA:n sivuilla
Oikeusministeriön työryhmä valmisteli vuonna 2021 yleislakia automaation käyttämistä hallintoasian käsittelyssä ja päätöksenteossa. FA:lla oli edustus työryhmässä. Uudistus koskee myös lakisääteistä vakuutustoimintaa. Vakuutusyhtiössä käsitellään vuosittain erittäin suuri määrä vahinkoilmoituksia pelkästään lakisääteisessä vakuutustoiminnassa. Sääntelyn tulisi sallia automaatio (ml. tekoälyn käyttö) siten, että siinä huomioidaan yksityisten toimijoiden erityispiirteet ja sallia automaattinen päätöksenteko mahdollisimman laajasti silloinkin, kun kysymys on julkisen hallintotehtävän hoitamisesta.
OM:n työryhmän työ eteni tasapainoisesti, joten esitykset mahdollistavat todennäköisesti vakuutusten tarjoajien kannalta riittävän joustavan automatisoinnin. Haasteeksi nousi, että valtiovarainministeriössä toimii virkamiesvetoinen julkisen hallinnon tietojärjestelmiä koskevan yleislainsäädännön tarkistamista valmisteleva työryhmä, jonka toimeksianto on osittain päällekkäinen oikeusministeriön työn kanssa.
Oikeusministeriön asettama julkisuuslain ajantasaistamista valmisteleva työryhmä jatkoi vuonna 2021 toimintaansa. Työryhmän tehtävänä on selvittää ja arvioida julkisuuslain soveltamisalan riittävyyttä ja ajanmukaisuutta. FA:lla on edustus työryhmässä.
Päättäjätapaamiset
Rekisterin perustarkoitus on ylivelkaantumisen estäminen. Rekisterin käyttö tulee luottolaitoksille pakolliseksi ja se tulee sisältämään kaikki luottotiedot. FA oli edustettuna ohjausryhmässä ja rekisterin perustamista valmistelevassa alaryhmässä. FA:n tavoitteena on positiivisen luottotietorekisterin aikaansaaminen siten, että rekisteri olisi mahdollisimman toimiva luotonannon tukena ja se olisi käytössä rekisterin hyödyntämistä käytännössä edellyttävän muun sääntelyn voimaan tullessa. Hallituksen esitys eduskunnalle annetaan alkuvuosta 2022. Tavoitteena on, että rekisteri olisi käytössä 1.4.2024.
Päättäjätapaamiset
Kaikki positiivisesta luottotietorekisteristä FA:n sivuilla
Finanssiala on tehnyt useita ehdotuksia rahanpesun torjunnan parantamiseksi ja esittänyt nykyistä tiiviimpää yhteistyötä pankkien ja eri viranomaisten kesken. Useita esityksiä saatiin eteenpäin valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli pohtia rahanpesulainsäädännön osittaisuudistusta. FA:lla oli edustus työryhmässä. Osittaisuudistuksen tarkoitus on korjata EU:n rahanpesudirektiivien ja FATF:n suositusten toimeenpanopuutteita sekä kansallisten viranomaisten ja FA:n esille nostamia epäjohdonmukaisuuksia.
FA oli vahvasti vaikuttamassa siihen, että asiakasta koskevien rikos- ja muiden sellaisten tietojen käsittely on mahdollista GDPR:n edellyttämällä tavalla, PEP-henkilöihin liittyvät määritelmät tarkentuvat, rahanpesun selvittelykeskukselle ei tule suoraa pääsyä toimijoiden sisäisiin rahanpesun riskiarvioihin ja kansallista PEP-rekisterin perustamista jatketaan erillisenä hankkeena.
EU-komissio julkaisi kesällä 2021 ehdotuksensa uudesta rahanpesuntorjuntaa parantavasta lakipaketista.
Päättäjätapaamiset
Kaikki rahanpesuntorjunnasta FA:n sivuilla
Henkilötunnuksen uudistaminen oli tarkoitus saattaa loppuun osittaisuudistuksella, joka olisi riittänyt korjaamaan välimerkkien riittävyyteen liittyvät ongelmat sekä mahdollistamaan sukupuolisidonnaisuudesta luopumisen. Uudistus oli tarkoitus saattaa voimaan 1.1.2023 alkaen. Iso osa lausunnonantajista piti siirtymäaikaa liian lyhyenä, FA mukaan luettuna.
Osittaisuudistuksen riittävyydestä huolimatta kokonaisuudistusta ajettiin edelleen. FA korosti, että kokonaisuudistus on liian kallis eivätkä sen hyödyt ole selkeitä. FA osallistui uudistusta käsitelleeseen työryhmään, joka päätyi esittämään uusimuotoisen henkilöturvatunnuksen käyttöönottoa. Tähän FA jätti esitykseen eriävän mielipiteen. Uusimuotoinen yksilöintitunnus tuotaisiin väestötietojärjestelmän sisäiseen käyttöön ja halukkaat organisaatiot voisivat halutessaan käyttää sitä yksilöivänä tunnisteena, mutta ei tulisi henkilöiden itsensä tietoon eikä käyttöön.
Päättäjätapaamiset
Kaikki henkilötunnuksen uudistuksesta FA:n sivuilla
FA korostaa uudistusten oikeanlaisen toimeenpanon tärkeyttä, jotta vakavaraisuuslaskennan riskiperusteisuus turvataan ja pääomavaatimusten nousu pidetään mahdollisimman pienenä. FA:n mielestä uuden sääntelyn toimeenpanossa on turvattava mahdollisimman laajasti pankkien edellytykset rahoittaa taloutta ja otettava huomioon suomalaisen asuntorahoituksen erityispiirteet. FA antoi lausuntoja eduskunnan valiokunnille U-kirjelmästä ja pyrki vaikuttamaan siihen, että Suomen kanta eurooppalaisissa neuvotteluissa ottaisi finanssialan sekä talouden tarpeet paremmin huomioon.
Päättäjätapaamiset
Kaikki Basel III:sta FA:n sivuilla
Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2021 arpajaislain uudistuksen, jonka myötä Suomessa otetaan käyttöön maksuliikenne-estot pelihaittojen torjumiseen. FA yritti vaikuttaa siihen, ettei estoja otettaisi käyttöön, sillä ne ovat tehottomia pelihaittojen torjumiseen. Lisäksi niiden hintalappu on korkea. FA antoi arpajaislaista lausuntoja ja osallistui valiokuntakuulemisiin.
Päättäjätapaamiset
Kestävän rahoituksen rooli on merkittävä siirtymässä kohti ilmastoneutraalia taloutta. Finanssiala suhtautuu positiivisesti esimerkiksi tieteeseen perustuvan taksonomian kehittämiseen ja ESG-arviointien läpinäkyvyyden parantamiseen. Sääntelyssä on kuitenkin vältettävä ylisääntelyä ja hallinnollista taakkaa. Esimerkiksi kestävyysraportointia koskevan sääntelyn aikataulu on liian tiukka, ja se voi johtaa hätiköityihin ratkaisuihin ja puutteelliseen arviointiin.
Päättäjätapaamiset
Kaikki kestävästä rahoituksesta FA:n sivuilla
Talous- ja rahaliiton jäsenyys, yhteinen valuutta ja pankkiunioni luovat vakaan toimintaympäristön, joten Suomen on oltava jatkossakin talous- ja rahaliiton ytimessä. Jäsenmaiden omaa vastuuta taloudestaan sekä markkinakurin roolia on korostettava. Jos yhteisestä velasta muodostuu pysyvä ilmiö, on luotava mekanismeja, jotka lisäävät markkinakurin tehoa ja kompensoivat siten yhteisvastuullisen velan markkinakuria heikentävää vaikutusta. Yhteisvastuun mahdollinen laajentaminen on tehtävä huolella harkiten ja perustellusti. Eri maiden pankkien nykyiset ongelmat on korjattava ja riskejä vähennettävä ennen kuin pankkiunionin yhteisvastuuta syvennetään.
Yhteinen talletussuoja on mahdollinen likviditeettitukijärjestelynä tiukkojen reunaehtojen täyttyessä. Vakuutusalan yhteistakuuta koskevat ratkaisut on tehtävä kansallisesti, ei EU-tason sääntelyllä
Päättäjätapaamiset
Kaikki pankkiunionista FA:n sivuilla
EU:n digitaalinen sisämarkkina vaatii yhteisiä pelisääntöjä. FA kaipaa tulevilta säännöiltä pitkäikäisyyttä. Markkinoille tulevia uusia toimijoita on kohdeltava sääntelyssä tasavertaisesti suhteessa perinteisiin finanssiyhtiöihin. Vuonna 2021 FA antoi digihankkeista lausunnot eduskunnan valiokunnille sekä Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaiselle EIOPA:lle. FA suhtautuu myönteisesti kansallisen digitaalisen henkilöllisyyden kehittämiseen, mutta on varauksellinen EU-komission ehdottaman eurooppalaisen digitaalisen identiteetin vahvistamisen suhteen.
Päättäjätapaamiset
Kaikki finanssialaa koskevasta digipaketista FA:n sivuilla
Komission ehdotus Solvenssi II:sta julkaistiin syyskuussa ja sen myötä vakuutusyhtiöiden vakavaraisuussääntelyä koskeva uudistus kulkee oikeaan suuntaan. Sääntelypaketti on valtava eikä uudelleentarkastelu ole juuri keventänyt sitä. FA:n tavoitteena on vaikuttaa siihen, että vakuutusyhtiöiden raportointitaakkaa kevennettäisiin.
Vakuutusala piti viisaana ratkaisuna sitä, että komissio ei esittänyt yhtenäistä sääntelyä vakuutusyhtiöiden yhteistakuujärjestelmistä. Vahva Solvenssi II -sääntely turvaa vakuutuksenottajien edut hyvin. Vakuutusjärjestelmät ovat eri maissa hyvin erilaisia, eikä vakuutusyhtiöillä ole vastaavaa keskinäistä kytköstä kuin pankeilla. FA on tavannut säännöllisesti ministeriön virkamiehiä, komissiota sekä Meppejä ehdotukseen liittyen.
Päättäjätapaamiset
Kaikki Solvenssi II:sta FA:n sivuilla
Komissio julkaisi syksyllä myös direktiiviehdotuksen vakuutusyhtiöiden elvytys- ja kriisinratkaisukehyksestä. Ehdotuksen mukaan vakuutusyrityksiltä edellytetään elpymissuunnitelma, ja viranomaistasolla luodaan suunnitelma kriisinratkaisuun tilanteeseen, jossa yrityksellä ei enää katsota olevan uskottavia selviytymismahdollisuuksia. Direktiiviehdotus mukailee vastaavaa luottalaitosten direktiiviä, jonka seurauksena sitä ei voida pitää sellaisenaan sopivana vakuutussektorille. FA tavoittelee vähintään ehdotuksen muokkaamista selkeästi paremmin vakuutustoiminnan piirteet huomioon ottavaksi.
Päättäjätapaamiset
Kaikki vakuutusyhtiöiden kriisinhallinnasta FA:n sivuilla
Ympäristöministeriö on ehdottanut muutoksia järjestelmään. Säästämisen aloittamisen yläikärajaa nostettaisiin 39 vuodesta 44 vuoteen, ASP-lainaa voisi saada myös sellaisen asunnon hankintaan, jossa jo asuu ja kaksi ASP-säästäjää voisi saada jopa 50 % enemmän korkotukilainaa verrattuna yksin asunnon hankkivaan. Näiden lisäksi valtion takausvastuun enimmäismäärää nostettaisiin 60 000 euroon ja pankeille tulisi velvollisuus toimittaa tiedot sähköisesti Valtiokonttorille, jolle keskitetään lain noudattamisen valvonta. FA suhtautuu myönteisesti muutoksiin, kuitenkin huomauttaen, että vaikutukset voivat jäädä toivottua vähäisemmäksi, ellei muuta sääntelyä muuteta samalla.
Päättäjätapaamiset
Kaikki ASP-säästämisestä FA:n sivuilla
Komissio antoi marraskuussa uudistusesityksen koskien asetusta ja direktiiviä rahoitusvälineiden markkinoilla (MiFID/R -ehdotukset). Ehdotus uudistaa erityisesti osakkeiden ja johdannaisten kaupankäynnin läpinäkyvyyttä sekä luo uuden kaupankäyntitietojen konsolidoidun rekisterin. EU-ehdotuksen käsittelyssä on otettava huomioon vaikutukset erilaisilla EU-markkinoilla oleviin rakenteisiin sekä yritys- ja vähittäisasiakkaisiin. Pohjoismaiset pääomamarkkinat toimivat erittäin hyvin, eikä uudella sääntelyllä saa aiheuttaa toiminnalle esteitä.
Päättäjätapaamiset
Kaikki arvopaperimarkkinoista FA:n sivuilla