Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

• Finanssiala ry (FA) ei pidä kannatettavana uudistusta, jonka mukaan ulkomaalaisen työntekijän on poistuttava Suomesta, jos työsuhde loppuu eikä hän ole 3 kk:n kuluessa solminut uutta työsuhdetta.
  • Myös johtajille ja erityisasiantuntijoille ehdotettu kuusi kuukautta voi olla aivan liian lyhyt aika karenssien ja turvallisuusselvitysten ym. takia.

VN/24207/2023

Ulkomaalaisten työntekijöiden työsuhteen päättymisen jälkeinen kolmen kuukauden sääntö ei ole kannatettava

Ehdotuksen suoja-aika, jona aikana oleskelulupaa ei saisi peruuttaa, kun työntekijä jää työttömäksi

1. Antaako sääntelyehdotus riittävän pitkän suoja-ajan etsiä uusi työpaikka?
    Ei.
    Finanssiala ry ei kannata ehdotettuja suoja-aikoja, joiden mukaan ulkomaalaisen työntekijän on poistuttava Suomesta, jos työsuhde loppuu eikä hän ole kolmen kuukauden kuluessa solminut uutta työsuhdetta. Johtajille ja erityisasiantuntijoille ehdotettu kuusi kuukautta voi olla aivan liian lyhyt aika karenssien, turvallisuusselvitysten ym. takia.  On huomioitava, että rekrytointiprosessit ovat Suomessa pidentyneet myös suomalaisille.  Uudistuksen on myös otettava huomioon henkilön elämäntilanteen kokonaisuus, kuten esimerkiksi perhe.

Erityisasiantuntijoiden ja johtajien pidempi työnhakuaika on perusteltu, sillä rekrytointiprosessit ovat pidempiä haastavampiin tehtäviin. Finanssialan mukaan työnhakuaikoja tulisi kuitenkin pidentää esitetystä. Yksi vaihtoehtoinen malli voisi olla Keskuskauppakamarin ehdotus, että suoja-aika olisi muuten 12 kuukautta, mutta alle 2 vuotta työskennelleille, työntekijän oleskeluluvalla oleville, 6 kuukautta.

Työnantajan ilmoittamisvelvollisuus, kun työntekijän työt loppuvat, ja siihen liitettävä sanktion uhka

1. Onko esitys ilmoittamisen määräajoista 7/10 päivää riittävä?
    Ei.
    Finanssiala ry yhtyy Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ehdotukseen, että otetaan mallia muissa Pohjoismaissa käytössä olevasta menettelystä, jossa työstä pois jäävä itse tekee ilmoituksen työn päättymisestä maahanmuuttoviranomaiselle ja saa sen perusteella työnhakijan statuksen. FA ei kannata esitettyä sanktiosääntelyä. Sanktion uhka on omiaan heikentämään ulkomaalaisten työnsaantimahdollisuuksia ja asemaa työmarkkinoilla.
  1. Onko voimassa olevan sanktiosääntelyn (esim. ulkomaalaislain 186-189 §, rikoslaki) soveltaminen riittävää ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnistä?
    Kyllä.
    FA yhtyy EK:n näkemykseen, jonka mukaan resursseja pitää käyttää ilmoitusten vastaanoton ja ulkomaalaisvalvonnan sijaan asiakasneuvontaan ja lupakäsittelyyn. Pohjoismaissa on hyvä menettely, jossa työstä pois jäävä itse tekee ilmoituksen työn päättymisestä maahanmuuttoviranomaiselle ja saa sen perusteella työnhakijan statuksen. Työpaikoilla ilmoitusvelvollisuus sinällään lisää hallinnollista taakkaa. On muistettava, että hallitus on sitoutunut norminpurkutalkoisiin ja pyrkii vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa.

Työnteko-oikeuden laajentaminen työvoimapula-aloille ja asetuksenantovaltuutus

Työnteko-oikeuden laajentaminen työvoimapula-aloille on kannatettava.

Muuta lausuttavaa esityksestä

Suomella ei ole varaa menettää osaavia työntekijöitä eikä heikentää maamme veto- ja pitovoimaa kansainvälisessä kilpailussa työntekijöistä ja investoinneista. Suomi tarvitsee aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa. Tärkeää investointien saamiseksi on Suomen myönteinen ja houkutteleva maakuva. Keskeistä on lisätä maahanmuuttajien luottamusta suomalaiseen yhteiskuntaan ja lisätä työperusteista maahanmuuttoa.

Finanssiala ry ei kannata ehdotettuja suoja-aikoja, joiden mukaan ulkomaalaisen työntekijän on poistuttava Suomesta, jos työsuhde loppuu eikä hän ole kolmen kuukauden kuluessa solminut uutta työsuhdetta. On huomioitava, että rekrytointiprosessit ovat Suomessa pidentyneet myös suomalaisille. Johtajille ja erityisasiantuntijoille ehdotettu kuusi kuukautta voi olla aivan liian lyhyt aika karenssien ja turvallisuusselvitysten ym. takia.

Tuomo Yli-Huttula