- Pidämme tärkeänä priorisoida ja kiirehtiä oikeudenhoidon yleisiin tavoitteisiin liittyviä riittävän perusrahoituksen turvaamista ja resurssien oikean kohdentumisen tarkastelua, sekä tuottavuuden parantamista ja käsittelyaikojen lyhentymistä tukevia toimia.
- FA ehdottaa sen selvittämistä, onko korkein oikeus tarkoituksenmukainen ylin valitusaste työtapaturma- ja ammattitautiasioissa vai olisiko korkein hallinto-oikeus ylimpänä hallinto-oikeudellisten asioiden valitusasteena sopivampi taho.
- Sosiaalivakuutusasioita koskeva nykyinen muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus -valitusmenettely on tarkoituksenmukainen ja toimiva.
- Jos työtapaturma- ja ammattitautiasioiden käsittely hajaantuisi valtakunnallisesti useaan hallinto-oikeuteen, laintulkintojen yhtenäisyys ja siten vakuutettujen yhdenvertainen kohtelu voisi vaarantua.
- FA puoltaa manuaalista työtä ja esimerkiksi asiakirjojen postitse lähettämistä vähentävää digitalisaatiota. Prosessien ja järjestelmien kehittämisessä on kuitenkin otettava huomioon kaikki osapuolet ja pyrittävä mahdollisimman yleisiin ja yhteensopiviin järjestelmiin.
VN/34680/2022
Oikeudenhoidon yleiset tavoitteet
Pidämme tärkeänä priorisoida ja kiirehtiä oikeudenhoidon yleisiin tavoitteisiin liittyviä riittävän perusrahoituksen turvaamista ja resurssien oikean kohdentumisen tarkastelua, sekä tuottavuuden parantamista ja käsittelyaikojen lyhentymistä tukevia toimia.
Korkeimman hallinto-oikeuden rooli hallintolainkäyttöä ohjaavana valituslupatuomioistuimena FA ehdottaa sen selvittämistä, onko korkein oikeus tarkoituksenmukainen ylin valitusaste työtapaturma- ja ammattitautiasioissa vai olisiko korkein hallinto-oikeus ylimpänä hallinto-oikeudellisten asioiden valitusasteena sopivampi taho käsittelemään vakuutusoikeuden päätöksistä tehtyjä valituksia.
Hallinto-oikeuksien toimintaedellytysten varmistaminen ja niiden roolin selkeyttäminen
Sosiaalivakuutusasioita koskevat valitukset on tarkoituksenmukaista käsitellä lautakuntamenettelyssä ja vakuutusoikeudessa.
Nykyinen muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus -valitusmenettely on tarkoituksenmukainen ja toimiva. Jos työtapaturma- ja ammattitautiasioiden käsittely hajaantuisi valtakunnallisesti useaan hallinto-oikeuteen, laintulkintojen yhtenäisyys ja siten vakuutettujen yhdenvertainen kohtelu voisi vaarantua. Asia on merkityksellinen ottaen huomioon vuosittain käsittelyyn tulevien tapausten määrät – hieman alle 4 000 valitusta tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa ja niistä jatkovalituksena noin 600-700 asiaa vakuutusoikeudessa.
Digitalisaatiokehityksen hyödyntäminen ja sähköisen asioinnin kehittäminen hallintolainkäytössä
FA puoltaa manuaalista työtä ja esimerkiksi asiakirjojen postitse lähettämistä vähentävää digitalisaatiota. Prosessien ja järjestelmien kehittämisessä on kuitenkin otettava huomioon kaikki osapuolet ja pyrittävä mahdollisimman yleisiin ja yhteensopiviin järjestelmiin. Hallinnollinen taakka ja sen myötä kustannukset kasvavat, jos kullakin erityistuomioistuimella on erilliset sähköiset asiointikanavansa ja menettelytapansa esimerkiksi valitusasiakirjojen nimeämisestä ja lähettämisestä.
FINANSSIALA RY
Hannu Ijäs
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan