Lausunto EU:n vakavaraisuusasetuksen 92(3)(2) artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämistä koskevasta lainsäädäntömuutoksesta

VN/26318/2024

FA esittää teknisiä huomioita

Finanssiala ry esittää lisättäväksi luottolaitostoiminnasta annettuun lain uuteen 10 luvun 1 b §:än loppuun virkkeen, jolla myös talletuspankkien yhteenliittymiä kohdeltaisiin samalla tavoin kuin liikepankkikonserneja, kuten asia on vakavaraisuusasetuksen kyseessä olevassa kohdassakin.

Viimeisen virkkeen lisäyksen jälkeen lainkohta kuuluisi seuraavasti:

Laki

luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta

10 luku

Taloudellista asemaa koskevat vaatimukset

1 b §

Kokonaisriskipainolattian soveltamistaso

EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklassa tarkoitettu kokonaisriskin määrä on laskettava mainitun artiklan 3 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitetulla tavalla soveltaen kokonaisriskipainolattiaa ainoastaan konsolidoidulla tasolla niiden luottolaitosten ja emoyrityksen osalta, joiden kotipaikka on Suomessa. Mitä tässä momentissa sanotaan emoyrityksestä, sovelletaan vastaavasti talletuspankkien yhteenliittymästä annetussa laissa (599/2010) tarkoitettuun keskusyhteisöön.

Muutoin FA toteaa, että esityksen lukujen numerointia pitää korjata. Nyt 4 luku tulee korjata 3 luvuksi.

Veli-Matti Mattila
Johtaja, pääekonomisti