Viimeinen puolustuslinja huijauksia vastaan olet sinä itse

Pankit, teleoperaattorit ja viranomaiset pystyvät torjumaan ison osan huijausyrityksistä, mutta osa pääsee aina kuluttajille asti.

Huijausten torjumiseen tarvitaan kaikkia. Kuluttaja on viimeinen puolustuslinja – jokaisen on tärkeää osata tunnistaa erilaisia muuttuvia huijauksia ja hoitaa omia raha-asioitaan digitaalisissa palveluissa rauhallisesti ja vakaasti.

Huijausyrityksiin törmää nykyisin lähes jokainen, ja huijausten tunnistamisesta onkin tullut alati tärkeämpi osa nykyajan taloustaitoja. Harmillisen iso osa huijauksista menee kuitenkin läpi.

Finanssiala ry:n teettämän kansalaiskyselyn vastaajista 70 prosenttia kertoo joutuneensa huijauksen tai sen yrityksen kohteeksi ja 11 prosenttia on luovuttanut tunnistautumistietojaan rikollisille.  Yli 5500 vastaajan joukossa määrä on pysäyttävä. Kahdeksan prosenttia kertoo menettäneensä myös rahaa rikollisille.

Suomalaisilta huijattiin vuonna 2023 lähes 77 miljoonaa euroa. Kokonaismäärä oli yli kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Pankit saivat pysäytettyä tai palautettua vajaan 33 miljoonan euron edestä huijareille menossa olevia varoja, mutta tästä huolimatta suomalaiset menettivät verkkorikollisille yli 44 miljoonaa euroa.

Näissä 44 miljoonassa eurossa viimeinenkin puolustuslinja on pettänyt. Miten sitä voisi vahvistaa?

Tärkein sääntö on suhtautua yhteydenottoihin terveen epäluuloisesti. Se, mikä kuulostaa liian hyvältä, on harvoin totta. Myös kiirettä kannattaa varoa. Usein huijarit esittävät, että loistava tarjous umpeutuu pian tai että jokin ehdottoman välttämätön toimenpide pitää tehdä kiireellisesti.

Huijarit haluavat aina rahaa tai sellaista tietoa, joka mahdollistaa taloudelliset väärinkäytökset. Muista, että henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ja maksukorttien tiedot on tarkoitettu vain sinun omaan käyttöösi.

Huijarit kalastelevat tietoja esimerkiksi pankkien ja viranomaisten nimissä sähköpostitse ja tekstiviesteillä sekä sosiaalisen median palveluissa. Muista, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi tai maksukorttiesi tietoja, eivät edes kasvotusten.

Jos epäilet, että olet siirtänyt rahaa huijarin tilille tai luovuttanut pankkitunnuksesi vääriin käsiin, ota välittömästi yhteys pankkiisi ja kerro asiasta. Jos pankki- tai luottokorttisi tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje kortit. Sen jälkeen tee rikosilmoitus poliisille.

Kirjoitus on julkaistu myös Ilkka-Pohjalainen mielipidesivulla.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan