Toimintakyvyn menetys on riski, jota tasataan sairauskuluvakuutuksella

Seurasin yksityisellä terveyspalvelun tuottajalla sivusta tilannetta, kun ilmeisesti tapaturmassa ollut asiakas istuutui silminnähden pahoista kivusta huolimatta helpottuneena asiakaspalvelupisteelle. Hän avasi lompakkonsa, otti henkilöasiakirjat ja ojensi ne huudahtaen: Onneksi minulla on vakuutus, joka kattaa kaiken, mitä tehdään! Ei siis hätää.

Kyse oli ilmoittautumisesta varatulle ajalle, ja vastaanotto sekä ammattilaisen apu odotti vain muutamien minuuttien päästä tapaturmasta. Asiakas tunnistettu ja vakuutus todettu. Hoito saattoi alkaa, sillä asiakasta odottavan lääkärin ovi avautui.

Palvelulupauksissa on eroa eri paikoissa: julkisen sektorin puolella asiakas saa kontaktin, hänet otetaan vastaan ja aloitetaan selvittely – joka johtaa eri tapauksissa erilaisella aikataululla hoidontarpeen arvioon ja lopulta hoitoon. Asiakas ei voi ennalta tietää, miten käy: omat ja muiden henkilöiden kokemukset vaikuttavat myös odotukseen tulevasta. Millaisessa prosessissa sinä toivoisit itse olevasi hädän ja kärsimyksen hetkellä?

======
Onneksi minulla on vakuutus, joka kattaa kaiken, mitä tehdään!
======

Erilaisiin riskeihin varautumista kutsutaan riskienhallinnaksi. Riskejä tasataan vakuutuksin ja mikäpä sen tärkeämpi vakuutettava kuin oma terveys ja toimintakyky! Ihmisen intressi on pitää itsensä toimintakykyisenä, ja sairauskuluvakuutuksella pienennetään riskiä, että päätyy vaikkapa työkyvyttömäksi tai joutuu maksamaan itsensä kipeäksi hoidosta. Vuoden 2021 lopussa 1 283 000 suomalaisella oli sairauskuluvakuutus. Sairauskuluvakuutusten määrä on kasvanut koko tilastointiajan vuodesta 2009. Työnantajan ottama sairauskuluvakuutus on 270 000 ihmisellä.

Sairauskuluvakuutus mahdollistaa nopean hoitoon pääsyn omavalintaiseen tai vakuutusyhtiön suosittelemaan hoitolaitokseen. Sen tarkoitus on täydentää julkisia terveyspalveluja, ja se korvaa muun muassa tutkimus- ja hoitokuluja sekä lääkärin määräämiä lääkkeitä.

Tutkimusten mukaan vakuutuksenottajien tavoitteina on ollut erityisesti jonotuksen minimointi. Muita syitä vakuutuksen käyttöön on ollut vaivattomuus palvelujen käytössä, kuten mahdollisuus täsmällisiin ajanvarauksiin päivystyksen sijaan ja ilta-aikoihin. Tärkeänä on pidetty myös taloudellisia syitä: vakuutuksella säästää rahaa, jos tulee vaikkapa hankala sairaus, lääkekuluja tai tarve erikoislääkärin palveluille.

Hoitoon toki pääsee myös ilman vakuutusta, mutta silloin kulut on maksettava itse. Tämänkin tarkkailemani asiakas tiedosti: Helpotus syntyi siitä, että on vakuutus, joka korvaa. Ehkä hän saa myös korvauksia muistakin kuluista myöhemmin.

Suomen soten vahvan perustan muodostaa verovaroin rahoitettu järjestelmä, jota yksityiset palvelut ja vakuutukset täydentävät. Yksityiset palvelut antavat myös tilaa julkisen järjestelmän kehittyä yhä paremmin kansalaisten tarpeita vastaavaksi.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan