Selkeä ja yhdenmukainen kestävän rahoituksen sääntely parantaa EU:n kilpailukykyä

Euroopan kilpailukyvyn parantaminen ja vihreän siirtymän edistäminen ovat uuden EU-kauden keskeisiä tavoitteita. Molemmat tavoitteet tukevat toisiaan.

Aiemmin puhuimme koko Euroopan laajuisesta vihreän kehityksen ohjelmasta (Green Deal). Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen mainitsi uuden kauden poliittisten suuntaviivojensa yhteydessä puhtaan teollisuuden ohjelman (Clean Industrial Deal). Tavoite on luoda yrityksille olosuhteet, joissa vihreää siirtymää on mahdollista toteuttaa ja ylipäänsä jouduttaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi yritysten helpotettua pääsyä edullisen, puhtaan energian ja raaka-aineiden pariin sekä sääntelytaakan keventämistä erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Tavoite on kunnianhimoinen ja erittäin tervetullut. Samaan hengenvetoon on todettava, että uusi komissio ei saa unohtaa aiemman kauden luomuksia, joista osa huojuu uhkaavasti huterien jalkojen varassa.

======
Alana kannamme ylpeydellä hartioillemme sovitettua viittaa, koska haluamme olla edelläkävijä.
======

Viime vuosien aikana on rakennettu kestävän rahoituksen sääntelyä, joka on suunnattu erityisesti finanssialan yrityksille. Niiden on odotettu kanavoivan pääomiaan ilmaston sekä luonnon kannalta tärkeisiin yrityksiin, hankkeisiin sekä projekteihin ja tukevan näin elinkeinoelämän vihertymistä. Alana kannamme ylpeydellä hartioillemme sovitettua viittaa, koska haluamme olla edelläkävijä.

Kuluneen viiden vuoden aikana jäsenyrityksemme ovat satsanneet vihreään siirtymään, luoneet vihreitä rahastoja ja laskeneet liikkeelle vihreitä joukkovelkakirjalainoja. Jäsenemme ovat mukana erilaisissa sitoumuksissa ja periaateohjelmissa, joiden tarkoitus on kasvattaa tietoisuutta vastuullisuuden merkityksestä finanssialalla. Suunta on välttämätön ja oikea.

Sääntelyssä on kuitenkin ongelmia. Finanssiala ry on kiinnittänyt eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa huomiota koko 2020-luvun alun siihen, että kestävän rahoituksen sääntelyä vaivaa liian kova tahti, volyymi ja sisällön epämääräisyys.

======
Eurooppalainen kestävän rahoituksen sääntely on luotu niin nopeassa aikataulussa, että hitaampia hirvittää.
======

Nopeassa aikataulussa on annettu lukuisia säädöksiä, kuten liiketoiminnan kestävyyden luokitteluun pyrkivä EU:n taksonomia-asetus ja rahastoja koskeva EU:n kestävän rahoituksen tiedonantoasetus (SFDR), vain pari mainitakseni. Eurooppalainen kestävän rahoituksen sääntelykokonaisuus on pystytetty niin nopeassa aikataulussa, että hitaampia hirvittää.

Komission sääntelykokonaisuuden tarkoitus on kannatettava, mutta lopputulemasta ei voi aina sanoa samaa. Ripeässä tahdissa annetut säädökset ovat osin päällekkäisiä, mikä hankaloittaa tilannetta entisestään.

Esimerkiksi kestävän sijoituksen määritelmä sisältyy sekä taksonomia-asetukseen että tiedonantoasetus SFDR:ään, mutta säädösten yhteisistä tavoitteista huolimatta määritelmät eivät ole täysin yhtenäisiä. Jotta finanssialan yhtiö kykenee tekemään taksonomiaraportin, tarvitaan laajoja selvityksiä arvoketjuista ja niihin liittyvistä toimista. Tämä voi tuottaa suuria vaikeuksia, etenkin, jos raportointiin vaadittu data on puutteellista.

Vuoden 2025 alusta lähtien finanssialan yhtiöiden on raportoitava kestävyystiedoistaan. Yhtiöiden tulee arvioida omaa ja sidosryhmiensä suoriutumista yli 800 datapisteen pohjalta. Monimutkaiset ja tulkinnanvaraiset kysymyksenasettelut sekä riittämätön data hankaloittavat tätäkin työtä.

======
Pelkona on, että liiallisten datavaatimusten takia kestävyysraportointi typistyy pelkäksi harjoitelmaksi ja tiivis tietopaketti, jonka pohjalta kuluttaja kykenisi tekemään perusteltuja päätöksiä, jää vain haaveksi.
======

Pelkona on, että liiallisten datavaatimusten takia kestävyysraportointi typistyy pelkäksi harjoitelmaksi ja tiivis tietopaketti, jonka pohjalta kuluttaja kykenisi tekemään perusteltuja päätöksiä, jää vain haaveeksi.

Vihreä siirtymä edellyttää tuekseen yleiseurooppalaista lainsäädäntöä, joka on yhdenmukaista, helposti tulkittavaa ja talouden realiteetit huomioon ottavaa. Finanssialalla toivomme, että uusi komissio suuntaa katseensa myös sinne, mihin aiempi komissio jo tähyili, nimittäin siirtymävaiheessa olevien yritysten rahoitukseen.

Siirtymä ei toteudu, jos rahoitamme ainoastaan valmiiksi vihreitä yhtiöitä. Kaipaamme konkreettisia työkaluja myös sellaisten yhtiöiden arvioimiseksi, joilla on tahtoa osallistua siirtymään, mutta puutteelliset keinot tehdä se. Samalla on tarkasteltava kriittisesti jo olemassa olevaa sääntelyä ja sen toimivuutta, karsittava turhia rönsyjä ja parannettava sääntelyn käyttökelpoisuutta.

On toivottavaa, että von der Leyenin aiemmin lanseeraama tavoite vähentää raportointiin liittyvää sääntelyä 25 prosentilla kohdistuu ylimääräiseen tai keskenään päällekkäiseen kestävän rahoituksen sääntelyyn, joka ei aidosti edistä vihreää siirtymää. Tavoitteeksi on asetettava kuluttajien palveleminen niin, että sääntely tukee heidän pyrkimyksiään kohti vastuullisempia valintoja.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan