Tunnistautuminen pankkitunnuksilla on avain
helppoon sähköiseen asiointiin
sekä pankissa että muissa verkkopalveluissa
- Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti.
- Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla kuluttajat voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä erilaisissa sähköisissä palveluissa ja sähköisten asiointipalveluiden tarjoajat voivat tunnistaa asiakkaansa.
- Pankkitunnukset ovat kansalaisille avain helppoon sähköiseen asiointiin pankissa sekä monissa julkisissa palveluissa kuten verottajan kanssa asioinnissa. Pankkien verkkopalveluihin tunnistautumisia tehdään moninkertaisesti ulkopuoliseen tunnistamiseen verrattuna.
- Tunnistamisen palveluntarjoajat, kuten pankit ja mobiilioperaattorit, muodostavat luottamusverkoston, jossa toimijoiden välillä välitetään kansalaisten sähköisiä tunnistustietoja. Nämä tunnistustiedot pohjautuvat Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestötietojärjestelmään.
- Luottamusverkoston juuret löytyvät EU:n eIDAS-asetuksen lisäksi myös kansallisesta sääntelystä
- Maksutilien osalta tunnistamista säännellään erikseen. EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2) perustuva vahvan tunnistamisen vaatimus koskee kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Tavoitteena on lisätä verkkomaksamisen turvallisuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.
Suodata
Aiheen kaikki sisällöt
Jäikö kysyttävää?
|Aiheen asiantuntijat