Tunnistaminen

Tunnistautuminen pankkitunnuksilla on avain
helppoon sähköiseen asiointiin
sekä pankissa että muissa verkkopalveluissa

  • Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti.
  • Tunnistamisen palveluntarjoajat, kuten pankit ja mobiilioperaattorit, muodostavat luottamusverkoston, jossa toimijoiden välillä välitetään kansalaisten sähköisiä tunnistustietoja. Nämä tunnistustiedot pohjautuvat Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestötietojärjestelmään.
  • Luottamusverkoston juuret löytyvät EU:n eIDAS-asetuksen lisäksi myös kansallisesta sääntelystä
  • Maksutilien osalta tunnistamista säännellään erikseen. EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2) perustuva vahvan tunnistamisen vaatimus koskee kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Tavoitteena on lisätä verkkomaksamisen turvallisuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.

Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla kuluttajat voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä erilaisissa sähköisissä palveluissa ja sähköisten asiointipalveluiden tarjoajat voivat tunnistaa asiakkaansa.

Pankkitunnukset ovat kansalaisille avain helppoon sähköiseen asiointiin pankissa sekä monissa julkisissa palveluissa kuten verottajan kanssa asioinnissa. Pankkien verkkopalveluihin tunnistautumisia tehdään moninkertaisesti ulkopuoliseen tunnistamiseen verrattuna.

Suodata

Aiheen kaikki sisällöt

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat