Omaisten taakkaa on kevennettävä – Sähköinen asiointi mahdolliseksi kuolinpesille
Mitä käytännön toimia tarvitaan?
- Hallitusohjelmaan kirjatulle edesmenneen omaisen asioiden hoidon hankkeelle on varmistettava rahoitus.
- Lähiomaisen kuoleman jälkeistä asiointia tulisi sujuvoittaa toteuttamalla mahdollisimman automaattiset tiedonkäsittelymallit ja sähköistä asiointia tukevat lakimuutokset.
Hallituksen on tuettava hankkeen etenemistä varmistamalla sille riittävä rahoitus.
Sähköinen järjestelmä kokoaisi tiedot yhteen palvelukokonaisuuteen. Järjestelmän kautta kuolinpesän asioiden hoitaminen muun muassa verohallinnon, Digi- ja väestötietoviraston sekä pankkien ja vakuutusyhtiöiden kanssa olisi vaivattomampaa. Tämä säästäisi omaisia paperityöltä ja tekisi kuolinpesän asioinnista sujuvampaa.
Kuolinpesään liittyvässä asioinnissa havaittuja ongelmia ovat mm.
- Tieto kuolemasta ei siirry riittävän nopeasti
- Sukuselvitykset ovat pitkälti paperisena ja tilaaminen omaisten vastuulla
- Kuolleen omaisuustiedot saadaan ja välitetään paperilla
- Pesän asiointi on paperisten valtakirjojen ja vaadittavien liitteiden vuoksi hyvin ongelmallista, ja vaatii monesti käyntiasiointia
- Pesänselvityksen teko on manuaalityötä
Edesmenneen omaisen asioiden vaivattoman hoidon hankkeessa yhdessä finanssialan, DVV:n, verohallinnon ja muiden toimijoiden kanssa pohditaan toimenpiteitä, joilla yllä mainittuja ongelmakohtia voidaan vähentää ja siirtää käsittely suurelta osin automatisoiduksi.
Mistä kenkä nykyisin puristaa? Katso havainnollistava video
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan