Neljä siperianhuskya päättää aamulenkkinsä emäntänsä kanssa espoolaisen rivitalon pihaan. Camilla Backman on tuota pikaa valmis aloittamaan työpäivänsä LähiTapiolan asiakkuuspäällikkönä. ”Normaalitilassa tein enimmäkseen töitä toimistolla ja silloin tällöin etänä. Nyt olen ollut maaliskuusta lähtien lähes kokonaan etätöissä. Olen käynyt toimistolla kaksi tai kolme kertaa tänä aikana.”
”Koska teen töitä läppärillä, suurempia järjestelyjä ei ole tarvinnut. Kotona on netti, yhteys pelaa jotain häiriöitä lukuun ottamatta. Aluksi järjestelmien kanssa oli jonkun verran ongelmia, mutta niitä ryhdyttiin heti korjaamaan ja parantamaan etäyhteyksien kapasiteettia.”
Arki on muuttunut suuresti. Aiemmin asiakaspäällikkö tapasi asiakkaita heidän toimitiloissaan, oman toimipisteensä neuvotteluhuoneissa ja näki heitä lounailla, nyt kaikki hoituu etänä Teamsin kautta.
”Tarjoan yrityksille ja yhteisöille erilaisia sijoitusratkaisuja ja sijoituspalvelua. Tehtäviini kuuluu uusien asiakkaiden hankkiminen sekä nykyisten asiakkaiden huolenpito.”
Ennen finanssialaa Backman työskenteli kuitenkin ravintolassa.
”Tiesin jo silloin, että haluan tehdä jotain muuta. Aloitin taloustieteen perusopinnot hakemalla keväällä 2016 valtiotieteelliseen. Etsin samalla kesätöitä vakuutus- ja pankkialalta, ja pääsin LähiTapiolaan. Sille tielle sitten jäin.”
Toimiessaan ensin LähiTapiolan säästämisen ja sijoittamisen asiakaspalvelussa, Back – manin kiinnostus sijoittamiseen heräsi toden teolla. ”Aloitin nykyisessä tehtävässäni kesä – kuussa 2019. Nykyisin sijoittaminen kiinnostaa minua myös vapaa-ajalla ja luen paljon aiheeseen liittyviä juttuja ja kuuntelen podcasteja.”
Kesällä Backman myös valmistui Helsingin Yliopistosta valtiotieteiden maisteriksi pääaineenaan taloustiede. Sekä töiden ohella suoritettuihin opintoihin että korona-ajan työskentelyyn asiakaspäällikkö kokee saaneensa hyvin tukea työnantajaltaan.
”Alusta asti on painotettu, että etänä saa olla niin paljon kuin haluaa, mutta toimistolle saa myös tulla henkilömäärärajoitukset huomioon ottaen. Tarvikkeita on saanut hakea toimistolta työergonomian parantamista varten. Työhyvinvointiin on panostettu kannustamalla liikuntaan työpäivän aikana. Lähiesimiehen kanssa on keskusteltu säännöllisesti hyvinvoinnista perustyöasioiden lisäksi.”
Camilla Backman kokee, että LähiTapiolan kaltaisen ison talon etu työnatajana on, että hommia riittää aina. Jo varainhoidosta löytyy paljon erilaisia tehtäviä, kuten myyntiä, salkunhoitoa, taloushallintoa, viestintää ja back office -töitä.
”Näen, että olen itse vasta päässyt alkuun tällä alalla ja että minulla on vielä pitkä ura edessä. Olen tosin tammikuun lopussa jäämässä äitiyslomalle, joten tähän väliin tulee muita ’töitä’, mutta perhevapaiden jälkeen haluan parantaa omaa osaamista ja päästä myös etenemään työurallani”, Backman paljastaa.
Ennen perheen kasvua uudella tulokkaalla asiakaspäällikkö nauttii vielä etätöistä ja kotona olemisesta. ”Harrastamme koirien kanssa valjakkourheilua. Hyvä puoli tässä etäilyssä on tietenkin ollut, että koirien kanssa on saanut viettää paljon enemmän aikaa!